2 179 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Fastinstallera tvättmaskin samt torktumlare
Vi har en 3-fas 16A anslutning i badrummet/tvättstugan . Vi hade tidigare en 3-fas tvättmaskin som gått sönder och bytt ut den samt kompletterat med en torktumlare. Har öppnat locket på båda och konstaterat att jag släpper det, men brukar elektriker ta på sig ett jobb som vad jag ser det måste in i maskinen och byta kabel. tyvärr är stricksproppskablarna för korta och det uttag som finns inärheten drar säkringen om man kör båda så lösningen just nu är en skarvsladd till rummet bredvid, men båda är jordade så av den anledningen ser jag inget direkt problem annat än böket och att dörren inte går att stänga. Alternativet är så klart att dra ett nytt uttag men helst hade jag ju haft båda maskinerna fastanslutna till det som redan finns.
Allt finns på "rätt ställe", men tänkte mest på ifall nån elektriker vill koppla in maskinerna, antingen är det ju klippa kontakterna och skarva eller byta rakt från maskinen, har ingen aning om nån gör det, garantin lär ju vara förbrukad då men nu rör det sig om 2-3år gamla maskiner. Men bäst är nog att få nya uttag på olika faser på rätt ställe för maskinerna så man slipper göra om det vid byte. Idag är det inte det.
Såg ju smutt ut, behöver ha det utanpålligande men det löses väl med nån ram. Vet inte hur man kopplar lagligt men kan man använda befintlig kopplingdosa med brytare så vore det ju super, både jag och frun är ju lite nojiga och bryter gärna strömmen på det som är rimligt när vi åker hemifrån. Den befintliga kopplingsdosan med brytare tillsammans med vattenavstängaren bredvid sitter på ett bra ställe just nu. Vad jag menar är det OK att koppla in ett 2-fasuttag på en en maskinbrytare eller vad det nu heter. Säkringen är 3-polig för denna i centralen.
Anlitar ni en elektriker värd namnet så kan denne garanterat ordna en lösning som passar er. Kanske går det att dra fram en extra fas till den plats där ni har ert vägguttag, eller dra vidare en kabel från er befintliga trefasanslutning.
Anslut maskinerna i en sådanhär tvättmaskinsbrytare https://www.elkatalogen.se/produkte...IGF3m7q1LbMBsm0J2AlX20lLoLILrH-QaAnsPEALw_wcB
den fungerar både med infällt och utanpåliggande montage. Och det blir inga problem med ev garantier OM man inte kopplar fel och släpper 400V på maskinerna.
den fungerar både med infällt och utanpåliggande montage. Och det blir inga problem med ev garantier OM man inte kopplar fel och släpper 400V på maskinerna.
Vafan elmont, det är ju exakt en sådan jag har och vill ansluta till, frågan är ju hur man får dit kabeln som är för kort och har stickpropp.
Byt kabel, se bara till att den är nog grov (1,5mm2) och att det inte blir någon tunn lampsladd. Om du spar den kabel som sitter på i dag kan du ju alltid sätta tillbaka den om maskinen skulle gå sönder och du är orolig för garantin.V Ville_Vessla skrev:
Jag är inte ett dugg bekymrad om garantin men kanske elektrikern, denne måste ju skruva isär delar av maskinen och byta grejer för en optimal lösning. Gör nån elektriker detta?
Det är bara att fråga, jag tror att dom allra flesta vill/kan göra det för dig. Elektrikern tar ju ingen risk om han byter sladd på din begäran och han gör det på "rätt" vis. Troligtvis är sladden ansluten med kabelskor i maskinen och jag skulle troligen klippa trådarna en dm från "plinten" och skarva dom med Wago 221V Ville_Vessla skrev:
Tack Elmont.
Klicka här för att svara