Hur räknar man ut hur många ampere en motor borde dra per fas om man bara kan mäta resistansen över lindningarna? Märkskylt finns men går inte se tyvärr.

Det gör man inte.

D Daniel 109 skrev:
Det gör man inte.
Vadå gör inte? Kan man inte menar du?

CHEMAS CHEMAS skrev:
Vadå gör inte? Kan man inte menar du?
Det säger tyvärr inte så mycket med en resistansmätning knappast något, du kan nästan komma lika långt genom att väga den. Koppla in den och mät tomgångsströmmen, ligger den lika per fas och den går mekaniskt lätt är den troligtvis ok. Därefter kan du gå vidare med andra bedömningar om du vill.

GK100 GK100 skrev:
Det säger tyvärr inte så mycket med en resistansmätning knappast något, du kan nästan komma lika långt genom att väga den. Koppla in den och mät tomgångsströmmen, ligger den lika per fas och den går mekaniskt lätt är den troligtvis ok. Därefter kan du gå vidare med andra bedömningar om du vill.
Ok. Får göra så. Men om man vill veta teoretiskt då? Alltså vad som är rimligt.

Vikt och motortyp säger mycket. Vill du mäta så är induktansen av större intresse än resistansen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
För att veta hur mycket en motor drar i verkligheten kräver också att Du belastar den.
Hur mycket drar Din bil på tomgång jämfört under drift? Uppförsbacke eller nedförsbacke osv
Så för att veta hur mycket ström den tar maximalt måste Du köra den i en bromsbänk och lasta ner den tills den tappar varv
(men det är nog enklare att koppla in den och prova)

• Gilla
sven.h
  • Laddar…
Mät avståndet från foten till centrum axel och posta det så kanske man kan gissa lite

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
För att veta hur mycket en motor drar i verkligheten kräver också att Du belastar den.
Hur mycket drar Din bil på tomgång jämfört under drift? Uppförsbacke eller nedförsbacke osv
Så för att veta hur mycket ström den tar maximalt måste Du köra den i en bromsbänk och lasta ner den tills den tappar varv
(men det är nog enklare att koppla in den och prova)
Grejen är att det är en kompressor och det enda jag skulle vilja veta vad som är rimligt då man inte ser skylten.
Jag måste veta om den drar onormalt mycket ström. RLA. Som beräknas utifrån MCC. Maximum Continuous Current.

MCC / 1,44 = RLA.

Om jag inte blandar ihop det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.