Hej!

jag har en batteridriven dörrklocka som jag skulle vilja installera laddare till. Vilket innebär en vanlig transformator till dörrklockor.

Så jag undrar om förra ägaren har förberett för eldragning av dörrklockan genom detta rör eller om det har med någonting helt annat att göra?

det är alltså ett litet pvc rör strax under befintlig klocka
PVC-rör i väggen under en batteridriven dörrklocka, eventuell förberedelse för eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• En batteridriven Ring-dörrklocka monterad på en husvägg med ett PVC-rör nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
S.Le.J
  • Laddar…
Kanske, kanske inte. Omöjligt att avgöra på distans.
Vad har du gjort för kontroll/undersökning av röret?

• Gilla
ML50
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kanske, kanske inte. Omöjligt att avgöra på distans.
Vad har du gjort för kontroll/undersökning av röret?
Ingen alls ser inte in genom röret så hur ska jag kunna kolla? Har du något tips på någonting jag kan kolla efter?

• Gilla
bolenn
  • Laddar…
S SolenSkiner skrev:
Ingen alls ser inte in genom röret så hur ska jag kunna kolla? Har du något tips på någonting jag kan kolla efter?
Skaffa en dragfjäder och se om du kan luska ut var röret slutar.

• Gilla
kjellinge och 6 till
  • Laddar…
Eller skaffa en ny trådlös ringklocka. Jag gjorde det i somras och ångrar mig inte....

• Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
eller en dörrkläpp. Hållbar och kräver inga batterier...
S-2242_FL1-583x583.jpg

• Gilla
  • Haha
Johan Lundberg2 och 21 till
  • Laddar…
En reflektion kring dessa nya dörrklockor med kamera osv, är besökare införstådda med hur de funkar, vet de var man ska trycka?
Tycker jag har läst en del kommentarer att besökare helt enkelt bara bankar/knackar på dörren, då faller hela detta koncept.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Aldrig haft en enda besökare som inte förstått var de ska trycka. Tar emot en hel del paket då jag också driver eget. Dörrklocka med video och mikrofon är helt ovärderligt för oss.

Enda nackdelen är att jag kör på batteri och ring. Får jag löst en transformator så blir det en UniFi G4 dörrklocka istället. Kan verkligen rekommendera att använda sig av en video ringklocka :)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Det finns så många ringklockor som inte fungerar i Sverige så väldigt många väljer att banka på dörren även om det finns en knapp att trycka på. Jag har en ringklocka, men alla bud och andra väljer att banka på dörren istället. Att jag är nöjd med min nya trådlösa ringklocka beror i huvudsak på att den inte kräver en ringtransformator inomhus. Det gav en del vinster...

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Bronken
Kanske inte förstått undringen men röret sträcker sig med 99,9% säkerhet mellan tidigare knapp och "dingeling" - för signaltråd. Kan gott å väl användas till annan kabeldragning - om man hittar andra änden (i mitt fall bakom tapet ... mitt över dörren).

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Troligare att hålet är för en batteridriven klocka där knappen sitter på utsidan, klocka med batteri på insidan och sladd till knappen genom hålet.

• Gilla
Bronken
  • Laddar…
Ett tips om du nu ändå ska dra fram el är att istället köra PoE via en vanlig nätverkskabel. Då slipper du wifi och dessutom slipper du blanda in en elektriker.

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns så många ringklockor som inte fungerar i Sverige så väldigt många väljer att banka på dörren även om det finns en knapp att trycka på. Jag har en ringklocka, men alla bud och andra väljer att banka på dörren istället. Att jag är nöjd med min nya trådlösa ringklocka beror i huvudsak på att den inte kräver en ringtransformator inomhus. Det gav en del vinster...
Det är ett satans otyg de som bankar istället för att trycka på ringklockan. Varför? Det utestänger oss döva och hörselskadade. Knappen leder till varselblivningsanläggning. För mig i form av blinkande/blixtrande lampor samt vibrator i sängen. För andra räcker det med kraftigare högtalare.

Min lösning har hörcentralen installerat åt mig och det är vad man kan få som handikappsanpassning.

Idioter som bara knackar och inte trycker på knappen, de missar jag. Är det någon bud eller så så får de skäll och dåligt betyg.

• Gilla
  • Haha
Müssli och 5 till
  • Laddar…
Ett bra tips om du vill veta vart röret går är att koppla på en dammsugare, antingen genom att någon håller dammsugarens rör tätt mot hålet eller att du sticker i en bit 12 mm VP-rör och sen på nåt sätt ansluter till dammsugaren, t.ex. en massa isoleringstejp.
Det hörs VÄLDIGT bra när rörets andra ände sörplar i sig luft inne i huset.
Dessutom är det också en bra metod om man inte får igenom en dragfjäder i ett tomt rör, bind nåt litet i änden på ett snöre och skicka in i röret. Jag har lyckats med en liten rund kabelgenomföringsring i gummi och ungarnas plastpärlor till halsband.

• Gilla
Klp65 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.