Hej,
En öppen fråga om att vara "miljösmart" eller bara dumsnål:
Jag ska preppa ett tjugotal eldosor och flexslangar för uttag och strömställare bakom enkel 22 mm träpanelvägg.
Har för länge sedan köpt på tok för många enkelgipsdosor som jag kanske nu kan få avsättning för.

Men binder jag ris åt egen rygg i så fall?
Dosorna kommer i så fall att ligga 9 mm innanför panelens håltagningar.
Jag tänker mig att elektrikern ändå ska kunna pilla in och fästa uttag och strömbrytare med panelkanten som mothåll istället för plastdosan.

Hur smart eller korkat är det här i era ögon?

R RubenVidTuben skrev:
Hej,
En öppen fråga om att vara "miljösmart" eller bara dumsnål:
Jag ska preppa ett tjugotal eldosor och flexslangar för uttag och strömställare bakom enkel 22 mm träpanelvägg.
Har för länge sedan köpt på tok för många enkelgipsdosor som jag kanske nu kan få avsättning för.

Men binder jag ris åt egen rygg i så fall?
Dosorna kommer i så fall att ligga 9 mm innanför panelens håltagningar.
Jag tänker mig att elektrikern ändå ska kunna pilla in och fästa uttag och strömbrytare med panelkanten som mothåll istället för plastdosan.

Hur smart eller korkat är det här i era ögon?
Kolla hur mycket du kan skruva ut juster-ringen.

När kommer första kommentar om att det är behörighetskrävande att montera dosorna?

Annars påpekar jag det nu.

Men till TS, kolla vad förhöjningsringar kostar totalt och väg det mot smidighet+pris av nya dosor med automatisk justering av djup, typ elkos röda.

Förhöjningsringarna kostar mer än dosorna, om man nu använder lågpris EDWA. Smartast är de ställbara dosorna men de kostar.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Förhöjningsringarna kostar mer än dosorna, om man nu använder lågpris EDWA. Smartast är de ställbara dosorna men de kostar.
Ja, de kostar nästan 11kr /st (om man handlar minst 10st) på Biltema

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för många vänliga, hjälpsamma svar.
Och som flera påpekade är Förhöjningsringarna ofta dyrare än dosan. Så även för mig som köpte på mig tungt vid tillfälle, typ 5 spänn styck. Kändes smart då men mindre så nu då enkelgips inte längre ingår i listan på mina hobbymaterial.

Min förhoppning är därför att kunna "fuska" in en 13 mm stoshöjd i en 22 mm panel utan att de 9 mm försänkning som uppstår blir ett problem. Panelvirket omfamnar ju dosans mynning tryggt tänker jag.

Vad säger ni om det - är det bara att köra eller borde jag kosta på mig ett tjog nya dosor med djupet 26 mm eller varierbart djup som modernare (och dyrare) dosor nu har???

Kosta på dig en dosa med variabelt djup, då får du ett perfekt resultat på ett enkelt sätt som underlättar arbetet.
Det handlar ju om rätt små summor som du kanske kan spara in på nått annat. Tex äta pannkaka en dag eller två i stället för fläskkotlett.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
G Gabbe1 skrev:
Ja, de kostar nästan 11kr /st (om man handlar minst 10st) på Biltema
Och dom är bra. (Dock inte lika bra som VP-2 eller ELKO's nya, men pris/prestanda är dock svårslaget)
Jag har inget problem med att använda såsom elektriker. Kommer själv använda en typ 10-20 st, när jag så småningom gör klart sista delen av övervåningen.

Mikael_L
R RubenVidTuben skrev:
Min förhoppning är därför att kunna "fuska" in en 13 mm stoshöjd i en 22 mm panel utan att de 9 mm försänkning som uppstår blir ett problem. Panelvirket omfamnar ju dosans mynning tryggt tänker jag.
Ta en eller två bilder på dosan ifråga och skicka upp här!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.