8 876 läst ·
14 svar
9k läst
14 svar
Drift av panna och cirkulationspump med batteri / inverter....
Hej!
Det är inte ofta, men det inträffar att vi blir av med elen och då hade det varit bra med att kunna driva t.ex. cirkulationspumpar och rökgasfläkt till panna från batteri (några 100W) i första hand.
Finns det några brytare / kopplingar / kontakter mm. för att kunna välja driftkälla?
Hade inte tänkt driva "hela huset" från ett batteri utan endast utvalda produkter.
Finns något "färdigt" att bygga på, eller måste man skissa upp hela systemet?
(dessa produkter måste kopplas från nätet)
Det är inte ofta, men det inträffar att vi blir av med elen och då hade det varit bra med att kunna driva t.ex. cirkulationspumpar och rökgasfläkt till panna från batteri (några 100W) i första hand.
Finns det några brytare / kopplingar / kontakter mm. för att kunna välja driftkälla?
Hade inte tänkt driva "hela huset" från ett batteri utan endast utvalda produkter.
Kolla på ups till datorer.A Albireo skrev:Hej!
Då får du automatisk batteriladdning och omkoppling till batteridrift vid spänningsbortfall.
/Höghus
Nackdelen med UPS är att den kräver underhåll. Batteriet behöver bytas kanske vart tredje år...
När UPS:n som bäst behövs är batteriet "slut" - Om batteriet inte är bytt i tid...
Ett 12v batteri känns enklare att ladda upp... (och kan vara betydligt mycket större)
Nu kanske det finns bättre UPS:ar med andra batterier än bly - Men förmodligen är de "jätte dyra"? - förslag?)
Långa strömavbrott har inte inträffat många gånger, men oftast på vintern när det kan vara kallt.
(kanske minus 20-30grader och efter kanske ett dygn är det 10-12grader inomhus... och efter två.... brrrr)
Funderar just nu om det finns en manuell lösning.
När UPS:n som bäst behövs är batteriet "slut" - Om batteriet inte är bytt i tid...
Ett 12v batteri känns enklare att ladda upp... (och kan vara betydligt mycket större)
Nu kanske det finns bättre UPS:ar med andra batterier än bly - Men förmodligen är de "jätte dyra"? - förslag?)
Långa strömavbrott har inte inträffat många gånger, men oftast på vintern när det kan vara kallt.
(kanske minus 20-30grader och efter kanske ett dygn är det 10-12grader inomhus... och efter två.... brrrr)
Funderar just nu om det finns en manuell lösning.
Om budgeten är den trånga sektorn är väl batteriladdare och inverter billigast. Med en bra batteriladdare kan ett blybatteri stå på laddning hela tiden. Typ CTEK.
Jag gör så med en bil som står vid fritidshuset, månadsvis ibland.
Sen är det bara att koppla in invertern med krokodilkämmorna och plugga in pumpen när strömmen gått.
/Höghus
Jag gör så med en bil som står vid fritidshuset, månadsvis ibland.
Sen är det bara att koppla in invertern med krokodilkämmorna och plugga in pumpen när strömmen gått.
/Höghus
Inverter, laddare och (batteri) finns.
Men tänkte mig mer att kunna byta matning till ex. ett säkringsskåp.
(ex. golvvärmepumparna är utspridda i huset - tänkte i första hand driva rökgasfläkt samt 2 eller 3 cirkulationspumpar) Några av dessa är fast monterade över en brytare.
I en framtid kommer jag nog att sätta upp solpaneler... (men det är en bit bort...)
Men tänkte mig mer att kunna byta matning till ex. ett säkringsskåp.
(ex. golvvärmepumparna är utspridda i huset - tänkte i första hand driva rökgasfläkt samt 2 eller 3 cirkulationspumpar) Några av dessa är fast monterade över en brytare.
I en framtid kommer jag nog att sätta upp solpaneler... (men det är en bit bort...)
Skall du ha brytare/omkopplare/kontaktorer i elcentralen blir det mer avancerat och förmodligen inte billigt.
Hur man skyddar sig från att en kontaktor inte bränner fast nuförtiden vet jag inte. Förr var det mekaniskt förreglade relän. Annars riskerar du att nätspänning och inverterspänning kan kopplas ihop.
/Höghus
Hur man skyddar sig från att en kontaktor inte bränner fast nuförtiden vet jag inte. Förr var det mekaniskt förreglade relän. Annars riskerar du att nätspänning och inverterspänning kan kopplas ihop.
/Höghus
Hager har en reservkraftsomkopplare
http://mobil.hager.se/elcentraler-o...plare-modular-3-och-4-polig/him304/2125.htm#/
Den verkar vara mekaniskt förreglad.
Under förutsättning att din central funkar för att bygga om förstås. Och att det går att få in inverterspänningen i den på lämpligt sätt.
/Höghus
http://mobil.hager.se/elcentraler-o...plare-modular-3-och-4-polig/him304/2125.htm#/
Den verkar vara mekaniskt förreglad.
Under förutsättning att din central funkar för att bygga om förstås. Och att det går att få in inverterspänningen i den på lämpligt sätt.
/Höghus
Kan man inte lita på en huvudbrytare? När den slås av kan den ändå ligga kvar i "till läge"?
Inte kul om inverterspänning / nätspänning börjar "samsas"
....
Tänkte mig lite mot @useless idé - men i kanske ett separat säkringsskåp.
Planerar att antingen sätta upp ett säkringsskåp till (eller även byta ut befintlig central)
(Dock känns lösningen att dra ut en stickpropp från säkringsskåpet inte bra
)
Tänkte att det fanns någon omkopplare / anslutning som man vrider på för att välja matning.
(dock kanske enda lösningen är att sätta en fast monterad "inverter" för att lösa matningen från batteriet)
Inte kul om inverterspänning / nätspänning börjar "samsas"
Tänkte mig lite mot @useless idé - men i kanske ett separat säkringsskåp.
Planerar att antingen sätta upp ett säkringsskåp till (eller även byta ut befintlig central)
(Dock känns lösningen att dra ut en stickpropp från säkringsskåpet inte bra
Tänkte att det fanns någon omkopplare / anslutning som man vrider på för att välja matning.
(dock kanske enda lösningen är att sätta en fast monterad "inverter" för att lösa matningen från batteriet)
Jag har ännu aldrig litat på en brytare.
Mät eller testa med en förbrukare innan pill.
"Förtroende är bra men kontroll är bättre" som det står i Maos lilla röda.
Du måste också skydda mot hjärnsläpp/okunskap hos personen som ska pilla. Det SKA inte kunna gå fel.
/Höghus
Mät eller testa med en förbrukare innan pill.
"Förtroende är bra men kontroll är bättre" som det står i Maos lilla röda.
Du måste också skydda mot hjärnsläpp/okunskap hos personen som ska pilla. Det SKA inte kunna gå fel.
/Höghus
Det finns alltid en teoretisk risk att en kontakt bränner fast eller inte bryter tillräckligt snabb. Därför är de som heter 'reservkraftomkopplare' konstruerade på ett säkrare sätt och därmed mycket dyrare.A Albireo skrev:
Vet inte om jag är fel ute, men en avlastningsbrytare kanske skulle fungera?
(Känner varken till fabrikat eller företag (Eiabo) - verkar vara tyskt.)
https://www.eibabo.se/eaton/avlastningsbrytare-3-polig-20a-t0-4-8441-e-eb10712031
eller (lite mer spännande produkt
)
Automatisk överföringsomkopplare
Den skulle jag inte våga använda innan mer information hittats....
(Känner varken till fabrikat eller företag (Eiabo) - verkar vara tyskt.)
https://www.eibabo.se/eaton/avlastningsbrytare-3-polig-20a-t0-4-8441-e-eb10712031
eller (lite mer spännande produkt
Automatisk överföringsomkopplare
Den skulle jag inte våga använda innan mer information hittats....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
För att växla matning till elcentralen mellan nät och inverter är en reservkraftsomkopplare det enda valet.
Betydligt billigare är att sätta stickpropp på de pumpar man vill driva och koppla över manuellt.
Betydligt billigare är att sätta stickpropp på de pumpar man vill driva och koppla över manuellt.
OK!
Tittade på Reservkraftsomkopplare från Hager (Ingen automatik)
Saknar dock en lysdiod (indikation) som visar att nätet kommit tillbaka. (det hade inte skadat)
Många solcellsanläggningar är obrukbara vid just strömavbrott...
(skulle också bli obrukbar i detta fall) - inte "nyttigt" att ev. mata ut ström bakvägen i elnätet...
Antag att en liknande omkopplare är installerad (i mitt fall behöver det inte vara 3-fas)
Nätsidan är enkel att förstå, Men den "ovissa" batterisidan - som inte är inkopplad...
Finns det någon bra "stickpropp" / "sladdanslutning" som är säker att hantera för 230V?
Tittade på Reservkraftsomkopplare från Hager (Ingen automatik)
Saknar dock en lysdiod (indikation) som visar att nätet kommit tillbaka. (det hade inte skadat)
Många solcellsanläggningar är obrukbara vid just strömavbrott...
(skulle också bli obrukbar i detta fall) - inte "nyttigt" att ev. mata ut ström bakvägen i elnätet...
Antag att en liknande omkopplare är installerad (i mitt fall behöver det inte vara 3-fas)
Nätsidan är enkel att förstå, Men den "ovissa" batterisidan - som inte är inkopplad...
Finns det någon bra "stickpropp" / "sladdanslutning" som är säker att hantera för 230V?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Du ska då ha ett intag i form av CEE416 som invertern pluggas in i. Reservkraftsomkopplaren växlar sedan mellan nät och inverter.
Då invertern är enfasig (tvåpolig) så får du antingen mata elcentralen enfasigt eller koppla samman alla tre faser i i stickproppen för intaget.
Se till att välja en inverter med inbyggd felskydd i klass med en JFB, som fungerar om endera polen kortsluts mot skyddsjord (mittpunktsjordning). Det ger även elcentralens skydd (JFB) en chans att skydda.
Då detta nu är en regelrätt reservkraftslösning som alternativ till nätet så krävs även ett jordtag. Det ska vara inmätt och godkänt av nätägaren vad jag förstår, men kolla med dem.
Då invertern är enfasig (tvåpolig) så får du antingen mata elcentralen enfasigt eller koppla samman alla tre faser i i stickproppen för intaget.
Se till att välja en inverter med inbyggd felskydd i klass med en JFB, som fungerar om endera polen kortsluts mot skyddsjord (mittpunktsjordning). Det ger även elcentralens skydd (JFB) en chans att skydda.
Då detta nu är en regelrätt reservkraftslösning som alternativ till nätet så krävs även ett jordtag. Det ska vara inmätt och godkänt av nätägaren vad jag förstår, men kolla med dem.
Klicka här för att svara