Idag gick säkringen för tvättmaskin och torktumlare. Den här säkringen har gått av då och då tidigare - främst när någon försökt köra tvättmaskin och torktumlare samtidigt.
Slår på säkringen igen och hör direkt ett "poff" varpå säkringen slår av igen. Skruvar av locket på den fasta installationen i badrummet och finner det här
Vad tror ni är orsaken?
Hur bör det åtgärdas?
Slår på säkringen igen och hör direkt ett "poff" varpå säkringen slår av igen. Skruvar av locket på den fasta installationen i badrummet och finner det här
Vad tror ni är orsaken?
- Ser något ut att vara felaktigt kopplat/utfört?
- Kan det röra sig om dålig kontakt i sockerbiten - en lös skruv?
Hur bör det åtgärdas?
- Räcker det att skala om ledarna och byta ut dosan mot en ny?
- Eller behöver man inspektera/byta ut samtliga trådar i gruppen?
Ser ut som varmgång i sockerbiten, även den övre blå och nedre bruna till hger ser ut att vara påverkade.
Vilken styrka är det på säkringen som matar den dosan?
Sladden som går från vägghålet till den jättesmälta kopplingen, är den svart färg eller bränd svart även in mot väggen? svårt att se på bilden.
Jag personligen skulle ha haft dit en elektriker som fått se över det hela, med tanke på hur nära att börja brinna det har varit :S
Är det lätt så skulle jag ha trådat om så tvätt och tork får en egen fas och kan köras samtidigt alt bytt kabeldimension tillen som klarar båda samtidigt
Vilken styrka är det på säkringen som matar den dosan?
Sladden som går från vägghålet till den jättesmälta kopplingen, är den svart färg eller bränd svart även in mot väggen? svårt att se på bilden.
Jag personligen skulle ha haft dit en elektriker som fått se över det hela, med tanke på hur nära att börja brinna det har varit :S
Är det lätt så skulle jag ha trådat om så tvätt och tork får en egen fas och kan köras samtidigt alt bytt kabeldimension tillen som klarar båda samtidigt
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Hur är det avsäkrat? Det ser ju ut att vara endast enfas draget till dosan och det blir ju lite i underkant om man har båda maskinerna igång och det ligger och förbrukar max hela tiden och kanske på gränsen så att säkringen klarar sig. Det går dock varmt och på tid och längd blir det såhär även om det är bra när det installerades.
L LantbrukarN skrev:
Gruppen är avsäkrad med 10A. Det är dock en del av en tvåfasgrupp (2x10A). Tvätt/tork delar på en tvåfasgrupp tillsammans med diskmaskinen i köket enligt gruppförteckningen - så jag förmodar att nollan som visas på bilden även är ansluten mot diskmaskinens nolla lite tidigare i slingan.S Stefan1972 skrev:
Den ser ut att vara svart även en bit in. Jag ska kika närmare i eftermiddag.L LantbrukarN skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Så gruppen bryter som helhet om säkringen går? Diskmaskinen blir också spänningslös? Konstig inkoppling måste jag säga även om jag inte är nån elektriker. Brukar väl inte vara nå större problem att ha diskmaskin på kökets matning rent allmänt och sen ha tvåfas ut till tvätt och tork.
Nej det är separata säkringar. Just nu är diskmaskinen spänningssatt medan tvätt/tork är spänningslös.S Stefan1972 skrev:
Tycker också det verkar konstigt. Jag tror att det är en efterkonstruktion - diskmaskinen har troligen haft en egen grupp från början. Sen har man velat installera tvätt/tork i intilliggande toalett och då dragit vidare gruppen in dit samt dragit en extra fas från centralen i samma rör.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Någon har helt enkelt misslyckats med anslutningen i denna sockerbit. Det är ju inget proffs som gjort denna anslutning. Om t.ex kardelerna är tvinnade lika hårt som på skyddsledaren så kan det vara en förklaring - att det uppstått glapp med tiden. Det har ju gått lika hög ström genom båda dessa sockerbitar, och den högra har ju fungerat. Så det är bara att göra om. Kapa bort och ta fram friska ledare. Eventuellt måste FK-ledarna dras om ifall de nu är för korta.
Och sedan ska man aldrig överbelasta säkringen. Ni får se till att köra TM eller TT, inte båda samtidigt. Ännu bättre är ju att dra fram en fas till om det går.
Och sedan ska man aldrig överbelasta säkringen. Ni får se till att köra TM eller TT, inte båda samtidigt. Ännu bättre är ju att dra fram en fas till om det går.
Klicka här för att svara