Den här sitter efter huvudsäkringarna (i proppskåpet med elmätaren ute) och innan proppskåp 1 i källaren och den vita kabeln i nederkant på vänster sida går till en Nibe elpanna den grövre svarta går upp i proppskåpet.

Kan någon berätta för mig vad det är och vad den gör..
 
  • Elkopplingspanel från Siemens med trådar och kontakter, monterad på en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Överlastrelä. Borde vara inkopplat så att ett steg på elpannan kopplas bort om lasten i huset blir för hög (t.ex. vid matlagning plus tvättmaskin). För att skydda säkringar från att gå.

Man märker oftast inte om elpannan slår av emellanåt.
 
Motorskydd (överströmsrelä)
Löser om strömmen genom det blir för hög
Känner bara av strömmen till pannan och inget annat
Se till att det är inställt efter pannans märkström
Vid överlast öppnar kontakten 95,96 vart går de trådarna som är anslutna där?
Troligtvis den tunna vita kabeln
Vanligtvis ingår de i hållkretsen till en kontaktor som styr en motor för att uppnå nollspänningsutlösning
Vad sitter ovanför?
Ser ut som att det går en kabel dit
 
Ovanför sitter proppskåpet så den är alltså inkopplad på inkommande kabel före ett proppskåp!? Bra eller mindre bra?
 
Mindre bra för det tyder på att det är nått problem med anläggningen tex att huvudsäkringen var/är i minsta laget.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.