Den här sitter efter huvudsäkringarna (i proppskåpet med elmätaren ute) och innan proppskåp 1 i källaren och den vita kabeln i nederkant på vänster sida går till en Nibe elpanna den grövre svarta går upp i proppskåpet.
Kan någon berätta för mig vad det är och vad den gör..
Kan någon berätta för mig vad det är och vad den gör..
Överlastrelä. Borde vara inkopplat så att ett steg på elpannan kopplas bort om lasten i huset blir för hög (t.ex. vid matlagning plus tvättmaskin). För att skydda säkringar från att gå.
Man märker oftast inte om elpannan slår av emellanåt.
Man märker oftast inte om elpannan slår av emellanåt.
Motorskydd (överströmsrelä)
Löser om strömmen genom det blir för hög
Känner bara av strömmen till pannan och inget annat
Se till att det är inställt efter pannans märkström
Vid överlast öppnar kontakten 95,96 vart går de trådarna som är anslutna där?
Troligtvis den tunna vita kabeln
Vanligtvis ingår de i hållkretsen till en kontaktor som styr en motor för att uppnå nollspänningsutlösning
Vad sitter ovanför?
Ser ut som att det går en kabel dit
Löser om strömmen genom det blir för hög
Känner bara av strömmen till pannan och inget annat
Se till att det är inställt efter pannans märkström
Vid överlast öppnar kontakten 95,96 vart går de trådarna som är anslutna där?
Troligtvis den tunna vita kabeln
Vanligtvis ingår de i hållkretsen till en kontaktor som styr en motor för att uppnå nollspänningsutlösning
Vad sitter ovanför?
Ser ut som att det går en kabel dit
Klicka här för att svara
