2 894 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Ugn felaktigt inkopplad? Undervärmen fungerar ej. Bilder bifogade.
Vi har sent omsider kommit fram till att undervärmen i ugnen (en IKEA integrerad ugn) inte har fungerat sedan vi flyttade in. Övervärmen fungerar dock. Ugnen var ganska ny, så jag misstänker att det har något med inkopplingen att göra.
Kollade på hur den är inkopplad och jag tycker att det ser lite märkligt ut med färgerna, men jag kan inte mycket om el. Bifogar tre bilder:
Bild 1: Rakt framifrån
Bild 2: Kablarna som går in i väggen
Bild 3: Kablarna till ugnen
Baserat på bilderna, går det att säga något om vad som är kan vara fel och vad som kan åtgärdas för att även undervärmen ska fungera?
Kollade på hur den är inkopplad och jag tycker att det ser lite märkligt ut med färgerna, men jag kan inte mycket om el. Bifogar tre bilder:
Baserat på bilderna, går det att säga något om vad som är kan vara fel och vad som kan åtgärdas för att även undervärmen ska fungera?
Ugnen verkar vara enfas och då kan man inte koppla fel så halva fungerar, det är allt fler inget.
Baserat på färgerna har man dock växlat fas nolla vid inkoppling, inte mer allvarligt än att vända en stickpropp fel. Men klart osnyggt.
Mitt tips är att kolla om det finns garanti på ugnen.
Baserat på färgerna har man dock växlat fas nolla vid inkoppling, inte mer allvarligt än att vända en stickpropp fel. Men klart osnyggt.
Mitt tips är att kolla om det finns garanti på ugnen.
Min spontana tanke är att det både är "fel fas" och att nollan och fas är ombytt. Men som föregående säger borde det vara allt eller inget. Kollat säkringar? Annars prova lägga om med rätt fas (brun mot brun) och nolla (blå mot blå) kan ju vara säkringar i ugn med. Men märkligt att det skulle bli omvänd då.D danneny skrev:Vi har sent omsider kommit fram till att undervärmen i ugnen (en IKEA integrerad ugn) inte har fungerat sedan vi flyttade in. Övervärmen fungerar dock. Ugnen var ganska ny, så jag misstänker att det har något med inkopplingen att göra.
M Mellanbarn skrev:
D danneny skrev:Vi har sent omsider kommit fram till att undervärmen i ugnen (en IKEA integrerad ugn) inte har fungerat sedan vi flyttade in. Övervärmen fungerar dock. Ugnen var ganska ny, så jag misstänker att det har något med inkopplingen att göra.
Klicka här för att svara