I ichigo skrev:
Det är ett satans otyg de som bankar istället för att trycka på ringklockan. Varför? Det utestänger oss döva och hörselskadade. Knappen leder till varselblivningsanläggning. För mig i form av blinkande/blixtrande lampor samt vibrator i sängen. För andra räcker det med kraftigare högtalare.

Min lösning har hörcentralen installerat åt mig och det är vad man kan få som handikappsanpassning.

Idioter som bara knackar och inte trycker på knappen, de missar jag. Är det någon bud eller så så får de skäll och dåligt betyg.
De husen var favoriter att busringa på när man var liten grannterrorist som liten

• Haha
ichigo
  • Laddar…
A aweste00 skrev:
Ett bra tips om du vill veta vart röret går är att koppla på en dammsugare, antingen genom att någon håller dammsugarens rör tätt mot hålet eller att du sticker i en bit 12 mm VP-rör och sen på nåt sätt ansluter till dammsugaren, t.ex. en massa isoleringstejp.
Det hörs VÄLDIGT bra när rörets andra ände sörplar i sig luft inne i huset.
Dessutom är det också en bra metod om man inte får igenom en dragfjäder i ett tomt rör, bind nåt litet i änden på ett snöre och skicka in i röret. Jag har lyckats med en liten rund kabelgenomföringsring i gummi och ungarnas plastpärlor till halsband.
Man kan även köra med tryckluft på gasflaska

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
@
E etompau skrev:
En reflektion kring dessa nya dörrklockor med kamera osv, är besökare införstådda med hur de funkar, vet de var man ska trycka?
Tycker jag har läst en del kommentarer att besökare helt enkelt bara bankar/knackar på dörren, då faller hela detta koncept.
Flera modeller spelar också in video hela tiden. Alltså inte enbart när någon trycker på knappen. I flera fall lär ju inte det vara direkt lagligt....

A aweste00 skrev:
Ett bra tips om du vill veta vart röret går är att koppla på en dammsugare, antingen genom att någon håller dammsugarens rör tätt mot hålet eller att du sticker i en bit 12 mm VP-rör och sen på nåt sätt ansluter till dammsugaren, t.ex. en massa isoleringstejp.
Dessutom är det också en bra metod om man inte får igenom en dragfjäder i ett tomt rör, bind nåt litet i änden på ett snöre och skicka in i röret. Jag har lyckats med en liten rund kabelgenomföringsring i gummi och ungarnas plastpärlor till halsband.
Wow vilken uppfinningsrikedom!

• Wow
  • Gilla
aweste00 och 1 till
  • Laddar…
Vad satt det för någon dörrklocka där förut? Om det var en gammal dörrklocka som drevs av en ringledningstransformator så är det bara att koppla på ringklockan från Ring där. Vi har själva en sådan och det funkar utmärkt. Det ringer både i min mobil och plingar i klockan på väggen inomhus. Det enda som behövs är ett motstånd på ledningen mellan ringledningstransformatorn och Ring doorbell. Sen kan videoringklockan drivas från ringledningstransformatorn istället för med batteri.

• Gammal ASEA ringledningstransformator för dörrklocka monterad på en vit vägg, med tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
A aweste00 skrev:
gjorde likadant, knöt fast lite papper på en sytråd och sög den genom vp-röret med dammsugaren när jag inte fick igenom dragtråden. fungerar ypperligt

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
De husen var favoriter att busringa på när man var liten grannterrorist som liten
Som i att det blinkar med lampor?
Vilket sattyg! De var nog duktigt trötta på er.

Men samtidigt så säger jag inget mer för jag minns hur jag var själv. Jag sprang runt och la i saker i folks brevinkast. Papper med snuskiga teckningar (egentligen harmlöst i dagens tanke t.ex. spermier) och ännu värre: ta hinkar fyllda med sandlådesand och hälla genom. USCH. Jag skulle inte ha stått ut med mig själv om min yngre jag gjort så mot mig.

• Haha
pennybridge
  • Laddar…
Hej igen, det där röret leder upp till en kopplingsdosa på insidan längre upp. Inuti ser det ut som på bilden.

med andra ord, jag behöver alltså be elektrikern sätta en transformator utanför kopplingsdosa som han sedan tar el till från kopplingsdosa och från transformator drar han kablar till dörrklockan genom befintligt rör?

Vy inuti en installationsrör med flera hopkopplade elkablar och kopplingsklämmor i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S SolenSkiner skrev:
Hej igen, det där röret leder upp till en kopplingsdosa på insidan längre upp. Inuti ser det ut som på bilden.

med andra ord, jag behöver alltså be elektrikern sätta en transformator utanför kopplingsdosa som han sedan tar el till från kopplingsdosa och från transformator drar han kablar till dörrklockan genom befintligt rör?

[bild]
Normalt sett kan man inte blanda olika spänningar i samma dosa. Diskutera detta med någon som varit elektriker de senaste fem åren (vilket inte jag varit). Om detta hade varit hemma hos mig så hade jag satt borrat ur under väggdosan och placerat en transformator där istället.

Men vart kommer tomröret in i dosan? Det syns inte på bilden...

I ichigo skrev:
Det är ett satans otyg de som bankar istället för att trycka på ringklockan. Varför? Det utestänger oss döva och hörselskadade. Knappen leder till varselblivningsanläggning. För mig i form av blinkande/blixtrande lampor samt vibrator i sängen. För andra räcker det med kraftigare högtalare.
Jag fick just en affärsidé! En "knacksensor" som man sätter på insidan av dörren och parallellkopplar med ringklocke-knappen.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.