Jag kopplade ihop en evakueringsfläkt (utan timer) med badrumsbelysningen. Efter ett tag upptäckte jag att livslängden på lamporna blev ganska kort.
Takbelysningen, LED med separat strömdon small när jag släckte. I strömdonet hade likriktarbryggan och en säkring bränt.
Efter lite tankeverksamhet antog jag att fläkten gav en induktiv puls som inte lamporna kunde svälja.
Lösningen blev att ha separata brytare för lampa och fläkt. Kanske det hade funkat med en fläkt med timer men det hade hursomhelst krävt ny ledningsdragning.
Jag antar att en dubbel brytare skulle fungera dvs 2 brytare med samma knapp.
Någon annan som har erfarenhet?
 
A arneswede skrev:
Jag kopplade ihop en evakueringsfläkt (utan timer) med badrumsbelysningen. Efter ett tag upptäckte jag att livslängden på lamporna blev ganska kort.
Takbelysningen, LED med separat strömdon small när jag släckte. I strömdonet hade likriktarbryggan och en säkring bränt.
Efter lite tankeverksamhet antog jag att fläkten gav en induktiv puls som inte lamporna kunde svälja.
Lösningen blev att ha separata brytare för lampa och fläkt. Kanske det hade funkat med en fläkt med timer men det hade hursomhelst krävt ny ledningsdragning.
Jag antar att en dubbel brytare skulle fungera dvs 2 brytare med samma knapp.
Någon annan som har erfarenhet?
Skulle svarat tidigare men gör det nu. Efter att ha dragit separat fas till fläkt och till lampa och monterat en dubbel väggströmbrytare fungerar det hela bra. I och med att brytarknapparna sitter intill varandra kan jag slå på fläkt och lampa samtidigt med samma finger. Andra lösningar finns också men det är viktigt att inte fläkt och lampa är hopkopplade efter brytning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.