Hej skulle vilja ha lite snabb hjälp !
Hur kopplar jag detta?
högra på bilden är brytaren medans vänstra är uttaget.
Finns bara 2 kablar
svart = fas
vit= Nolla
ni får gärna rita i paint med färg så jag förstår simpelt
Hur kopplar jag detta?
högra på bilden är brytaren medans vänstra är uttaget.
Finns bara 2 kablar
svart = fas
vit= Nolla
ni får gärna rita i paint med färg så jag förstår simpelt
Det gör du inte. Det är ett jordat uttag och de ska inte anslutas utan jord.
Om det satt en brytare där innan är trådarna du har fas och tändtråd. Nolla och jord saknas. Du kan bara montera en brytare (som du hade) eller dra nya trådar för att få annan funktionsuperantew skrev:
Men vet du verkligen att du har nolla där? Om det suttit en strömbrytare där tidigare är det troligt att den ena är fas och den andra tändtråd.superantew skrev:
Edit - trea på den
Ok, jag menade en brytare.. ursäkta..J Jotsat skrev:
Ok.. så det går alltså inte montera detta uttag med fas samt tändtråd..
Jag har ett uttag längre bort och kan dra en kabel från det uttaget, Är det bara dra från fas till fas jord till jord och nolla till nolla så har jag ett uttag med säg 4 st uttag i andra rummet.. dvs blir väll som en grendosa då?
Har förstått att det ej går att använda det uttaget med dessa kablar.. men om jag kopplar vidare från ett annat uttag till ett nytt vägguttag, borde väll fungera klockrent ?D Daniel 109 skrev:
bara seriekoppla från ett uttag till ett annat fast med kablage
Fast nej, jag tycker inte du ska pilla med det där. Du saknar grundläggande förståelse för hur el fungerar. Därtill finns rent praktiska svårigheter med att få till bra anslutningar, särskilt i ett befintligt äldre uttag. Ring en elektriker.superantew skrev:
Ja det kanske saknas..J Johan456 skrev:
Men går det att koppla vidare?
Tack Alla För hjälpen.
Klicka här för att svara