Hej skulle vilja ha lite snabb hjälp !

Hur kopplar jag detta?

högra på bilden är brytaren medans vänstra är uttaget.

Finns bara 2 kablar

svart = fas

vit= Nolla

ni får gärna rita i paint med färg så jag förstår simpelt

• Öppen eldosa med en brytare till höger och ett eluttag till vänster samt synliga svarta och vita kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gör du inte. Det är ett jordat uttag och de ska inte anslutas utan jord.

D Daniel 109 skrev:
Det gör du inte. Det är ett jordat uttag och de ska inte anslutas utan jord.
Men om man nu utesluter jorden?

J
Du saknar jord och tändtråd. Du kan inte använda det du köpt

J Jotsat skrev:
Du saknar jord och tändtråd?
Ja det är bara en fas samt nolla där och suttit en gammal strömbrytare, men jag skulle vilja ha ett simpelt uttag där med samt en brytare

Jag ser bara fas och tändtråd så då kan du inte ha ett uttag där.

J
superantew superantew skrev:
Ja det är bara en fas samt nolla där och suttit en gammal strömbrytare, men jag skulle vilja ha ett simpelt uttag där med samt en brytare
Om det satt en brytare där innan är trådarna du har fas och tändtråd. Nolla och jord saknas. Du kan bara montera en brytare (som du hade) eller dra nya trådar för att få annan funktion

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Men vet du verkligen att du har nolla där? Om det suttit en strömbrytare där tidigare är det troligt att den ena är fas och den andra tändtråd.

Edit - trea på den

Då är det ännu mer galet än jag antog. Då har du inte ens en nolla. Då är det inte bara fel, det är omöjligt.

• Gilla
superantew
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Om det satt en brytare där innan är trådarna du har fas och tändtråd. Nolla och jord saknas. Du kan bara montera en brytare (som du hade) eller dra nya trådar för att få annan funktion
Ok, jag menade en brytare.. ursäkta..

Ok.. så det går alltså inte montera detta uttag med fas samt tändtråd..

Jag har ett uttag längre bort och kan dra en kabel från det uttaget, Är det bara dra från fas till fas jord till jord och nolla till nolla så har jag ett uttag med säg 4 st uttag i andra rummet.. dvs blir väll som en grendosa då?

D Daniel 109 skrev:
Då är det ännu mer galet än jag antog. Då har du inte ens en nolla. Då är det inte bara fel, det är omöjligt.
Har förstått att det ej går att använda det uttaget med dessa kablar.. men om jag kopplar vidare från ett annat uttag till ett nytt vägguttag, borde väll fungera klockrent ?

bara seriekoppla från ett uttag till ett annat fast med kablage :)

Har förstått att det ej går att använda det uttaget med dessa kablar.. men om jag kopplar vidare från ett annat uttag till ett nytt vägguttag, borde väll fungera klockrent ?

bara seriekoppla från ett uttag till ett annat fast med kablage :)
Fast nej, jag tycker inte du ska pilla med det där. Du saknar grundläggande förståelse för hur el fungerar. Därtill finns rent praktiska svårigheter med att få till bra anslutningar, särskilt i ett befintligt äldre uttag. Ring en elektriker.

• Gilla
elmontören
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Fast nej, jag tycker inte du ska pilla med det där. Du saknar grundläggande förståelse för hur el fungerar. Därtill finns rent praktiska svårigheter med att få till bra anslutningar, särskilt i ett befintligt äldre uttag. Ring en elektriker.
Ja det kanske saknas..

Men går det att koppla vidare?

Det går att koppla vidare, absolut. Men du bör inte sätta det nya uttaget där det gamla satt, det blir otydligt när det kommer fas från två håll. Dessutom kan det vara olika grupper.

• Gilla
elmontören
  • Laddar…
Lyssna på dom råd du fått här
Det är det som gäller för att du ska få en säker installation

Tack Alla För hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.