Problemet är att jag inte får någon värme i klinkersgolvet.

har en T2 termostat utan några felmeddelanden och jag får värmesymbolen och hur hör relät klickar.

Gjorde några mätningar.
1. Att jag hade spänning in till termostaten.
2. Mätte mellersta N(3) och L (4)som går ner i golvet och hade där 0v.
3. Mellan N(1) och L (4) hade jag 230v.

någon som kan hjälpa mig dra någon slutsats av detta? Eller vad jag mer kan prova.

• En T2 termostat på en vägg, vilken är kopplad till ett klinkersgolv utan värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • T2 termostat med öppnat lock som visar kabelanslutningar och skruvterminaler, används för att diagnostisera värme i klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är inte den förste med detta problem. Högst troligt är att reläet i termostaten har lagt av. Köp en ny termostat så bör du få varmt golv igen.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Myrstacken
Om du kan mäta ampere med ditt instrument kan du alltid mäta över den gruppen och se om den drar något..

En tanke som slog mig va om man kan prova att koppla ihop fas och N direkt på kablarna ner till golvslinga och på så vis se om man får någon värme i golvet. Eller är detta en dum idé?

Om inte termostaten släpper på spänning på terminal 3 och 4 så lär inte golvslingan dra någon ström.

Myrstacken
läste för snabbt och tyckte det stod att det var 230 där med :)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Ja det va 0A mellan 3 och 4.
Men har 230v mellan 1 och 4 också.

0 Volt mellan 3 och 4 = ingen spänning till golvvärmeslingan=kallt golv.

Vad har du mellan 1 och 3, ska i alla lägen var noll volt

Om det är 230 mellan 1 och 4 och noll mellan 3 och 4 borde det vara 230 mellan 1 och 3 => avbrott på nollanslutningen mellan 1 och 3.

Nu kan det vara så att det är ett tvåpoligt relä med paj på polen för nollan.....

Protte

Får väl bli att köpa en ny termostat som är kompatibel då och hoppas att det funkar

prototypen prototypen skrev:
Vad har du mellan 1 och 3, ska i alla lägen var noll volt

Om det är 230 mellan 1 och 4 och noll mellan 3 och 4 borde det vara 230 mellan 1 och 3 => avbrott på nollanslutningen mellan 1 och 3.

Nu kan det vara så att det är ett tvåpoligt relä med paj på polen för nollan.....

Protte
mellan 1 och 3 = 0V
Mellan 3 och 4 = 0V
Mellan 1 och 2 = 230V
Mellan 1 och 4 = 230V

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.