H
Hejsan.
Befinner mig i förberedelsefas för en luftvärmepump. Enligt specifikation så är 13A rekommenderat. (siktet inställt på Mitsubishi Ln35). 10A verkar fungera fint för dom flesta människorna, även om det blir inkopplat på en grupp som har mindre belastning i form av belysning etc.

Jag har lediga dvärgbrytare på 10A så det är väl lika bra att låta pumpen få en helt egen grupp tänkte jag. Men då avståndet känns lite onödigt långt (från källaren, upp till vinden, 4m till kortsidan och ner till marknivå) så är jag inne på att istället få låta byta till 16A och då en 2,5mm kabel dragen istället? Känns det vettigare? Avstånd från centralen totalt ca 15m
 
#el
Ja det är vettigt att dra 2,5mm2 och säkra med 13 eller 16A, Då kan du känna dig lugn i alla lägen.
 
H
E elmont skrev:
Ja det är vettigt att dra 2,5mm2 och säkra med 13 eller 16A, Då kan du känna dig lugn i alla lägen.
Tack, då blir det så, kändes lite dumt att inte skapa mer marginal när man ändå ska dra nytt men alltid lika bra att fråga
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.