1 003 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
PSA 3x1+P vs 4polig
Någon som vet vad det är för skillnad mellan 3x1P+N PSA och 4P PSA?
Är det olämpligt att sätta en 4P PSA i en bostad?
Känns som att det är typ samma sak bara att ena bryter 4poligt och den andra bryter bara nollan?
Är det olämpligt att sätta en 4P PSA i en bostad?
Känns som att det är typ samma sak bara att ena bryter 4poligt och den andra bryter bara nollan?
Vad är det du tänker skydda med den?
VVB har jag tänkt ha på en separat JFB och eftersom det är mycket ont om plats i centralen så ville jag ha en PSA... Handlat in den 4poliga men såg nu i efterhand att det även fanns en som heter 3x1P+N och blev lite fundersam över vad som är skillnaden och vad som är lämpligt och olämpligtE Erik-Persson skrev:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
3x1P+N betyder att PSAn har tre st enpoliga överströmsskydd, som alltså kan lösa individuellt. JFB-delen bryter däremot fyrpoligt. Den har ingen normal användning. Kan vara bra om man har ont om plats i elcentralen och behöver avsäkra tre st beroende enfasgrupper plus skydda dem med en JFB.
Du ska välja en "vanlig" variant, 4P, då den betjänar en enda grupp (trefasig).
Du ska välja en "vanlig" variant, 4P, då den betjänar en enda grupp (trefasig).
Tack Bo, du är fan bäst!!!Bo.Siltberg skrev:
3x1P+N betyder att PSAn har tre st enpoliga överströmsskydd, som alltså kan lösa individuellt. JFB-delen bryter däremot fyrpoligt. Den har ingen normal användning. Kan vara bra om man har ont om plats i elcentralen och behöver avsäkra tre st beroende enfasgrupper plus skydda dem med en JFB.
Du ska välja en "vanlig" variant, 4P, då den betjänar en enda grupp (trefasig).
Klicka här för att svara
