hej, har flyttat in i en lägenhet där ink matning är 4ledare. Anläggningen har ingen jfb och i centralen har elektrikern dragit alla nollor till en noll skena och jordar till en Jordsken. Jord samt noll hämtas från ink PEN.

Ibland när jag använder vissa apparater så känns det som att jag får lite ström i mig och undrar om det beror på att nollan inte är separerad i anläggningen via en jfb och eftersom att jag har jordade vägguttag så kanske det blir ström i mina apparater via jorden?

2st grupper är det 2ledare som går ut och då har dom anslutit jordade vägguttag men bara byglat mellan nolla & jord i uttaget.

Är detta ok...?
 
Nej, det är inte ok. Bryt strömmen och koppla bort dessa uttag. Använd dem absolut inte.

Det där med att du får lite ström i dig kan ha flera orsaker. Till att börja med, kan du beskriva lite mer vad du känner. Pirrar och sticker lite i huden, pulserande obehagliga muskelryckningar etc. Och sedan lite mer om de tillfällen då du får ström i dig. Vad tar du på? Tänk på att det krävs två¨kontaktytor så det är också viktigt att veta var du har andra handen, eller foten.

En orsak kan vara elapparater med skyddsjordad stickpropp i ojordade uttag.
 
En jordfelsbrytare separerar inte nolla och jord fören den har löst ut.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, det är inte ok. Bryt strömmen och koppla bort dessa uttag. Använd dem absolut inte.

Det där med att du får lite ström i dig kan ha flera orsaker. Till att börja med, kan du beskriva lite mer vad du känner. Pirrar och sticker lite i huden, pulserande obehagliga muskelryckningar etc. Och sedan lite mer om de tillfällen då du får ström i dig. Vad tar du på? Tänk på att det krävs två¨kontaktytor så det är också viktigt att veta var du har andra handen, eller foten.

En orsak kan vara elapparater med skyddsjordad stickpropp i ojordade uttag.
Kan du förklara varför dom inte får användas? Förstår inte vad skillnaden är med att bygeln sitter i vägguttaget eller i centralen?

Ja, det stämmer att vissa apparater som har skyddsjordad stickpropp är anslutna till ojordade vägguttag, är det farligt?
 
  • Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
Får du avbrott i nollan blir apparaten spänningsförande, inte troligt men det kan hända.

Apparater med EMC filter anslutna till skyddsjord får inte sällan halva nätspänningen på höljet om de inte ansluts till ett jordat uttag. Det gäller tex datorer. Strömmen är liten, så det är inte farligt. Men obehagligt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
S Smurfen1337 skrev:
Kan du förklara varför dom inte får användas? Förstår inte vad skillnaden är med att bygeln sitter i vägguttaget eller i centralen?

Ja, det stämmer att vissa apparater som har skyddsjordad stickpropp är anslutna till ojordade vägguttag, är det farligt?
Om det blir glapp eller avbrott på nollan som är byglad till skyddsjord, så blir apparatens hölje strömförande. Det räcker alltså med ett enkelfel för att det skall bli livsfarligt.

Visserligen kan samma sak hända i centralen, det kan bli avbrott på PEN. Sådant händer och det är ungefär det värsta som kan hända i en elanläggning (du får 400V till vissa apparater, 0V till andra, apparaterna brinner, lampor exploderar, allt jordat blir strömförande). Men man minimerar risken för det enkelfelet genom att använda bra, överdimensionerade kopplingar. Sådana olyckor inträffa ändå ibland.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S Smurfen1337 skrev:
Ja, det stämmer att vissa apparater som har skyddsjordad stickpropp är anslutna till ojordade vägguttag, är det farligt?
Ja och nej. Eftersom det kittlar i dina fingrar så bör man betrakta det som farligt. Ett ojordat uttag kräver att miljön är isolerad från jord, men uppenbarligen så har du andra handen på något som har kontakt med jord, diskbänk, vattenradiator? Det beror lite på hur mycket det kittlar. Det får inte vara obehagligt mycket. Det är troligen EMC-filter i apparaten som du känner. Dessa är ofarliga. Men grejen är att du saknar skydd om det skulle bli ett riktigt isolationsfel i apparaten.
 
Mikael_L
Kittlar det så har du något fel i anläggningen helt enkelt.
Felet kan vara något relativt ofarligt, men det kan också vara allvarligt och vara av karaktären att snabbt utvecklas till ett farligt fel.

Det kan t.ex. vara så att delar av anläggningen är utrustade med jordade uttag som ej är anslutna till skyddsjord (då krävs det mist två olika som är sammanbundna mellan varandra)
Det kan vara isolerad miljö som inte längre fungerar.
Det kan vara något allvarligare.

Jag anser att det ska felsökas.

PEN, avsaknad av JFB, ojordade uttag etc ska ej leda till detta, en frisk anläggning kan ha allt detta utan att avge små stötar till personer som nyttjar elapparater där.
 
Nej, om man har en frisk anläggning utan jord är det inte alls ett konstigt fenomen om man använder apparater som är avsedda att jordas.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, om man har en frisk anläggning utan jord är det inte alls ett konstigt fenomen om man använder apparater som är avsedda att jordas.
Var snäll och läs de svar du kommenterar.
 
Det gör jag. Att det kittlar behöver inte betyda att det finns ett fel i anläggningen som Mikael påstår. Det är normalt om du ansluter tex en dator i ett ojordat uttag.
 
D Daniel 109 skrev:
Det gör jag. Att det kittlar behöver inte betyda att det finns ett fel i anläggningen som Mikael påstår. Det är normalt om du ansluter tex en dator i ett ojordat uttag.
Ja det kan bli så om du kopplar en dator till ojordat uttag OCH har kontakt med något med riktig jord med andra handen eller annan del av kroppen.
Men det får inte finnas något annat med jordpotential i rummet ifall där finns ojordade uttag.
Så något är fel om du känner strömmen från det förmodade emc filtret.
 
H hempularen skrev:
Ja det kan bli så om du kopplar en dator till ojordat uttag OCH har kontakt med något med riktig jord
Det stämmer inte. Jag har ojordat i sovrummet och känner ett svagt pirr om jag tar i telefonens aluminiumram eller laptopens chassi när dom är inkopplade i laddaren och jag ligger i sängen.
Jag har iofs inte isolationsmätt sängen, men jag har svårt att tro att madrassen via sängramen i trä på trägolv har kontakt med sann jord.
 
Det är därför TS behöver svara på frågan hur mycket det pirrar. Det går inte att avfärda detta som ofarligt innan man vet mer.
 
Det är det ingen som har gjort. Men det behöver inte vara fel som det påstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.