Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Var har jag skrivit det?
Fuskjord i den högre skola, sådant kan hittas i äldre hus/lägenheter, har säkert varit ett ojordat uttag på den platsen och lätt att ta ut från nollan till jord. Inte på något vis bra i säkerhetssynpunkt, Finns bara två alternativ . byta till ett ojordat eller dra fram jord från dosa eller central. Det kan finnas både röd och gulgrön jord i äldre anläggningar. Vad för sorts elektriker som varit hos dig och inte påpekat eller gjort en kontroll av anläggningen är en grov miss av denne.S Smurfen1337 skrev:
Du kopplas kapacitivt till omgivningen. Så du kommer att känna en växelspänning på 100V även om du inte är jordad. Sedan kan det ju nämnas att det inte sällan sitter vattenburen värme även i närheten av ojordade installationer. De är i allmänhet rätt bra jordade.
Så att det känns behöver inte tyda på ett fel i elinstallationen.
Även om vissa kanske kan känna spänning är de flesta mer känsliga för att reagera på ström. Och de vanliga typiska antagna värdena för kapacitans för en kropp dvs några hundra pF ger vid nätfrekvens i häradet tiotals Mohm och följande några tiotals uA dvs något få normalt reagerar på om man är i övrigt isolerad.D Daniel 109 skrev:Du kopplas kapacitivt till omgivningen. Så du kommer att känna en växelspänning på 100V även om du inte är jordad. Sedan kan det ju nämnas att det inte sällan sitter vattenburen värme även i närheten av ojordade installationer. De är i allmänhet rätt bra jordade.
Så står du inte och håller i något jordat eller med fuktig hud i övrigt mot något mer eller mindre bra ledande mot omgivningen känner du knappast något ens från spänningsdelaren i eventuella nätfilter. De kan ju regelmässigt rätt leverera några mA sett som matande kortslutna så även där får man vara känslig eller väl jordad för att det ska bli i närheten av obehagligt.
Erfarenhetsmässigt håller nog de flesta med tex Bo och Mikael här om att man först bör tänka sig fel i anläggningen och söka i det spåret innan man svävar iväg i mer osannolika hypoteser trots att de givetvis kan vara möjliga. Du kanske hellre börjar i andra änden och så klart inget fel i det och någon gång faller ju de scenarierna ut i verkligheten också.
Nej, jag har inte sagt att man ska utgå från att allt är som det ska. Jag protesterade mot påståendet att det säkert finns ett fel.
Tja, inte ens några mA. Är inte läckströmmen max 0,5mA enligt norm för konsumentprodukter?GK100 skrev:
Jag räknade på vilken ström det blir - kortslutet mot jord - för ett nätfilter med Cy-kondensator på 3300pF (det är inte den minsta) och fick fram 0,24mA.
Lägg sen till kroppsresistans och resistans kropp -> jord, så blir det inte mycket ström kvar att känna. Man ska nog vara bra känslig för att förnimma 0,1mA.
Det som brukar kännas är precis när man tar i det som är jordat samtidigt mot något väl jordat föremål, typ diskbänken. Då får man initialt en liten stöt då Cy-kondensatorn laddar ur, dvs att man trycker ner de 115V ner till närmare noll.
Man brukar säga att gränsen för vad man kan känna är i storleksordningen 1 mA 50 Hz AC, men då menar man förmodligen det man känner "inuti" kroppen, dvs i t.ex muskler. Vid ca 10 mA börjar musklerna bli svåra att kontrollera. Jag är övertygad om att man i huden kan känna betydligt lägre strömmar än 1 mA, men det kräver att man bara nuddar lite lätt, så att strömmen koncenterars i en liten punkt. Om jag orkar ska jag göra ett test ...
Klicka här för att svara