Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 883 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 883 inlägg
Dom flesta med lite kunskap i el vet att det i praktiken inte spelar någon roll (som att vända stickproppen ett halvt varv).
Nu kan det ju vara så att trådstartaren - liksom jag själv - är "ordningsfascist" och vill att fas ska ligga på L och neutralledaren på N bara för att det liksom känns bra
Nu kan det ju vara så att trådstartaren - liksom jag själv - är "ordningsfascist" och vill att fas ska ligga på L och neutralledaren på N bara för att det liksom känns bra
Man kan väl hävda att om nollan läggs på plint för fas, L i detta fall så är det fel för att märkningen inte stämmer. I nästa läge så ska någon sätta en brytare och mata från uttaget och bryter då nollan istället för fasen. Det är visserligen tillåtet om jordfelsbrytare finns men är ändå rätt udda i Sverige. Så, mät för att ta reda på vad som är vad. Mellan fas och jord ska vara cirka 230V, mellan fas och nolla 0V. Mätning kan göras mot valfri jordpunkt i huset.
Klicka här för att svara