Hej, två utav mina plattor på min spishäll har slutat fungera, men dom två andra fungerar, har dragit ur kontakten och väntar i en minut för att se om de skulle hjälpa, någon som har något tips eller är det bara att köpa nytt?

• Spishäll med två upplysta och två släckta plattor, reglage i förgrunden och kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Kolla om en säkring gått i proppskåpet, kanske eventuellt en mätarsäkring.

• Gilla
multix
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Kolla om en säkring gått i proppskåpet, kanske eventuellt en mätarsäkring.
Jag har jordfelsbrytare men inga av dom var nere

Spisen har troligen 3 säkringar, kolla noga om alla är hela. Kan också vara någon huvudsäkring vid el-mätaren som gått.

J Josth skrev:
Spisen har troligen 3 säkringar, kolla noga om alla är hela. Kan också vara någon huvudsäkring vid el-mätaren som gått.
Är det dom du menar?

• Eluttag med grönt och rött start/stopp-knappar på en grå metallpanel med etiketter.
    Skapa konto
Mycket vanligt att hällar är kopplade på två eller tre faser + N.
Den ena fasen försörjer ofta två plattor, den andra fasen de andra plattorna, tredje ugnen när sådan finns.
Kolla säkringar (även huvudsäkringar) igen. Mät vad spisen får in i kopplingsplinten om du kan.

Redigerat:
Mätaren brukar indikera om alla faser finns in.

R RobbanGais skrev:
Jag har jordfelsbrytare men inga av dom var nere
Jordfelsbrytaren kan det inte vara. Den skulle bryta alla 3 faser.
Är det proppsäkringar eller dvärgbrytare i centralen?
Finns det en förteckning så du kan se vilka som är till spisen?
Lägg gärna upp foto. Börja där.

R RobbanGais skrev:
Är det dom du menar?
Man ser att de två översta propparna är hela, men inte den nedersta.

Ett foto på mätardisplayen kunde också ev. ge viss ledning. Finns där symboler för L1, L2 och L3?

tommib
Bilden visar huvudsäkringarna. Någon av dessa kan ha gått. Även om pluppen sitter kvar kan säkringen vara kass.

Det TS kallar jordfelsbrytare är sannolikt dvärgbrytare/automatsäkringar.

Det är ett mycket bra förslag att kolla mätaren om alla faser finns in. Brukar finnas en knapp för att bläddra mellan värdena.

Är det något annat som inte fungerar, förutom plattorna?

Elmätare från Aidon på en vägg med en digital display som visar elförbrukning i kilowattimmar.
Skapa konto
Elektrisk säkerhetsbrytare och säkringsskåp med flera automatsäkringar över en energimätare.
Skapa konto
Elcentral med röd och grön knapp och etiketter för "Göteborgs Stads Bostadsaktiebolag" och "Göteborgs Elverk".
Skapa konto
Elmätare från Aidon på en vägg med en digital display som visar elförbrukning i kilowattimmar.
Skapa konto
Elektrisk säkerhetsbrytare och säkringsskåp med flera automatsäkringar över en energimätare.
Skapa konto
Elcentral med röd och grön knapp och etiketter för "Göteborgs Stads Bostadsaktiebolag" och "Göteborgs Elverk".
Skapa konto
blackarrow blackarrow skrev:
Jordfelsbrytaren kan det inte vara. Den skulle bryta alla 3 faser.
Är det proppsäkringar eller dvärgbrytare i centralen?
Finns det en förteckning så du kan se vilka som är till spisen?
Lägg gärna upp foto. Börja där.

Man ser att de två översta propparna är hela, men inte den nedersta.

Ett foto på mätardisplayen kunde också ev. ge viss ledning. Finns där symboler för L1, L2 och L3?
Här har du bilder på de jag har

tommib tommib skrev:
Bilden visar huvudsäkringarna. Någon av dessa kan ha gått. Även om pluppen sitter kvar kan säkringen vara kass.

Det TS kallar jordfelsbrytare är sannolikt dvärgbrytare/automatsäkringar.
Allt annat fungerar utan dom två plattorna, ugnen och fläkten fungerar
Det är ett mycket bra förslag att kolla mätaren om alla faser finns in. Brukar finnas en knapp för att bläddra mellan värdena.

Är det något annat som inte fungerar, förutom plattorna?

tommib
Tryck på den svarta knappen på elmätaren och gå igenom alla värden i displayen. Det borde komma upp L1 230 V, L2 230 V osv. Behöver inte heller vara just 230 V men därikring. Du letar efter om det står L2 0 V eller något liknande som indikation på att den fasen saknas till mätaren. Om allt ser bra ut i mätaren får man gå vidare till nästa steg i felsökningen.

Fungerar ugnen?
Är spisen 230 eller 400V?
Fast ansluten eller perilexpropp?
Högst troligt saknas en fas, bara att ta reda på var den försvinner, spisens gruppsäkringar, mätarsäkringen eller tidigare. Eller glapp nånstans.

Jag tror också en fas saknas. Annars måste två plattor gått sönder samtidigt. !?
Elcentralens dvärgbrytare/”automatsäkringar” är ju till allihopa.
Automatsäkringarna är inte numrerade så då kanske det inte finns någon gruppförteckning som visad vilken som är till vad… En kvalificerad gissning är…
En elcentral med öppen lucka som visar dvärgbrytare och anteckningar skrivna i rött.
Skapa konto

Hittade en bild från något elbolag som visar lite info om elmätaren. Hittade ingen riktig manual.
Tror det ska stå L1, L2 resp L3 uppe i vänstra hörnet om du tryckt några ggr på knappen och då ska både spänning och ström visas på sifferdisplayraden.
Instruktionsbild som beskriver och visar delar av en elmätare med signallampor och LCD-display för avläsning av mätvärden.
Skapa konto

Jag tror också en fas saknas. Annars måste två plattor gått sönder samtidigt. !?
Automatsäkringarna är inte numrerade så då kanske det inte finns någon gruppförteckning som visad vilken som är till vad… En kvalificerad gissning är…
[bild]

Hittade en bild från något elbolag som visar lite info om elmätaren. Hittade ingen riktig manual.
Tror det ska stå L1, L2 resp L3 uppe i vänstra hörnet om du tryckt några ggr på knappen och då ska både spänning och ström visas på sifferdisplayraden.
[bild]
Proppen längst ner på bilden hade gått såg jag nu när jag kollade, men de var en 25 ampere 500 volts, känns som de är för mycket, bor i ett radhus på 100 kvadrat och kanske har en årsförbrukning på 5000 kw

• Elcentral med öppen proppskåp och en synlig 25A 500V säkring.
    Skapa konto
[bild]

[bild]
Kan man köra på vilken propp som helst? Tänker räcker det med 16A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.