1 351 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Längre kabel, grövre area?
Hur kommer det sig att man använder till exempel 2.5mm dimension på kabel istället för 1,5 när det blir för lång sträcka? Jag vet att omgivande temperatur och mycket andra förhållanden påverkar men i regel när man gör såhär, är det i regel för att en grövre dimension gör att kabeln inte blir lika varm efter spänningsfall mm?
Försöker förstå mig på hur det fungerar, någon som kan förklara så pedagogiskt som möjligt?
Försöker förstå mig på hur det fungerar, någon som kan förklara så pedagogiskt som möjligt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
För normal belastningsström spelar sträckan ingen roll för kabelns dimensionering, annat än att spänningsfallet kan bli besvärande.
Men för kortslutningsströmmen så har längden en markant betydelse, för i detta fall är det endast ledarnas resistans som är med i kretsen, så 20 % längre kabel innebär ca 40 % lägre ström (tur o retur). Det kanske gör att säkringen inte löser tillräckligt snabbt, eller inte alls.
Men för kortslutningsströmmen så har längden en markant betydelse, för i detta fall är det endast ledarnas resistans som är med i kretsen, så 20 % längre kabel innebär ca 40 % lägre ström (tur o retur). Det kanske gör att säkringen inte löser tillräckligt snabbt, eller inte alls.
Okej! Ju längre kabel, desto mer resistans ju lägre ström vilket kan bli problem med att säkringen inte löser ut vid kortslutning.Bo.Siltberg skrev:
För normal belastningsström spelar sträckan ingen roll för kabelns dimensionering, annat än att spänningsfallet kan bli besvärande.
Vad gör det då för skillnad om man ökar grovleken på kabel? Blir det mindre resistans och därmed inte lägre strömmar så du klarar utlösningsvillkoren? Korrekt uppfattat?
Klicka här för att svara