Godkväll. Jag hade tänkt att i helgen skulle jag koppla in strömmen till mitt förråd som jag gjort i ordning. men nu vet jag inte hur jag ska gå till väga.
jag har en kopplingsdosa i källaren som det går två kablar till. En matning och en vidare matning. Men nu ska jag koppla in en kabel till.
Det jag inte förstår är att nollan den blå kabeln inte används.. och det är ström på den. Bifogar två bilder så ni förstår.
 
  • Kopplingsdosa med två kablar anslutna, en oanvänd blå kabel och flera kopplingsskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerade strömkablar med synliga koppartrådar; en oanvänd blå nolla är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken av kablarna är inkommande och vilken är utgående?

Inte för att jag brukar gilla det här svaret, men det verkar lite som att det ändå för din del är dags att ringa en elektriker...
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
M Millox skrev:
Vilken av kablarna är inkommande och vilken är utgående?

Inte för att jag brukar gilla det här svaret, men det verkar lite som att det ändå för din del är dags att ringa en elektriker...
Kabeln överst i bild med nollan som inte är inkopplad
 
Är det den översta kabeln som strömmen kommer från?
 
M Millox skrev:
Är det den översta kabeln som strömmen kommer från?
Förlåt den understa på första bilden
 
Jag förstår inte att denna typ av frågor ständigt återkommer. Det brukar bli samma svar, du får mäta. Det är en matande och vidareförande kabel av typen EXQJ/EKKJ. Då den blå inte används kan man misstänka att den är en 3-fasgrupp utan nolla. Går någon av kablarna ut i marken? Kanske till en pump eller nåt? vad är kabeln avsäkrad med?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B
Det där ser ju inte rätt ut, flera saker som indikerar hempul. Se i alla fall till att ordna ordentlig dragavlastning så inte ett barn drar loss den matande kabeln.
 
J Johan456 skrev:
Jag förstår inte att denna typ av frågor ständigt återkommer. Det brukar bli samma svar, du får mäta. Det är en matande och vidareförande kabel av typen EXQJ/EKKJ. Då den blå inte används kan man misstänka att den är en 3-fasgrupp utan nolla. Går någon av kablarna ut i marken? Kanske till en pump eller nåt? vad är kabeln avsäkrad med?
Kabeln går ut från källaren i marken ner till en stuga med en liten central i.
 
Mikael_L
O Ogis-Klockare skrev:
Det jag inte förstår är att nollan den blå kabeln inte används.. och det är ström på den.
Varför skriver du nollan?

En blå ledare är ... ja blå i färgen, inget annat går att säga säkert endast utifrån färgen.

Du måste istället ta reda på vad den blå ledaren används till, och färgen är alltså inte till någon hjälp.
Följ kabeln bakåt och kontrollera hela vägen vad den är kopplad till.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.