Godkväll. Jag hade tänkt att i helgen skulle jag koppla in strömmen till mitt förråd som jag gjort i ordning. men nu vet jag inte hur jag ska gå till väga.
jag har en kopplingsdosa i källaren som det går två kablar till. En matning och en vidare matning. Men nu ska jag koppla in en kabel till.
Det jag inte förstår är att nollan den blå kabeln inte används.. och det är ström på den. Bifogar två bilder så ni förstår.
jag har en kopplingsdosa i källaren som det går två kablar till. En matning och en vidare matning. Men nu ska jag koppla in en kabel till.
Det jag inte förstår är att nollan den blå kabeln inte används.. och det är ström på den. Bifogar två bilder så ni förstår.
Jag förstår inte att denna typ av frågor ständigt återkommer. Det brukar bli samma svar, du får mäta. Det är en matande och vidareförande kabel av typen EXQJ/EKKJ. Då den blå inte används kan man misstänka att den är en 3-fasgrupp utan nolla. Går någon av kablarna ut i marken? Kanske till en pump eller nåt? vad är kabeln avsäkrad med?
Kabeln går ut från källaren i marken ner till en stuga med en liten central i.J Johan456 skrev:Jag förstår inte att denna typ av frågor ständigt återkommer. Det brukar bli samma svar, du får mäta. Det är en matande och vidareförande kabel av typen EXQJ/EKKJ. Då den blå inte används kan man misstänka att den är en 3-fasgrupp utan nolla. Går någon av kablarna ut i marken? Kanske till en pump eller nåt? vad är kabeln avsäkrad med?
Varför skriver du nollan?O Ogis-Klockare skrev:
En blå ledare är ... ja blå i färgen, inget annat går att säga säkert endast utifrån färgen.
Du måste istället ta reda på vad den blå ledaren används till, och färgen är alltså inte till någon hjälp.
Följ kabeln bakåt och kontrollera hela vägen vad den är kopplad till.
Klicka här för att svara