Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Hej!
Nu kan jag blanda och ge. Men en ny ugn kommer med sladd och en lös kontakt för 220.
Den ugn jag har nu sitter med en äldre kontakt, såsom ugnar hade för 10 år sedan. Ser nästan ut som en vanlig kontakt.
Men kan man bara skala och koppla på sladden till den gamla kontakten med motsvarande trådar rätt?
Eller behöver en elektriker komma ut och dra ny ström?
En Ikeaugn kan du ändra en bygel för vilken styrka den ska ha ut men kan inte läsa mig till något på den nya ugnen?
Tack på förhand!
Nu kan jag blanda och ge. Men en ny ugn kommer med sladd och en lös kontakt för 220.
Den ugn jag har nu sitter med en äldre kontakt, såsom ugnar hade för 10 år sedan. Ser nästan ut som en vanlig kontakt.
Men kan man bara skala och koppla på sladden till den gamla kontakten med motsvarande trådar rätt?
Eller behöver en elektriker komma ut och dra ny ström?
En Ikeaugn kan du ändra en bygel för vilken styrka den ska ha ut men kan inte läsa mig till något på den nya ugnen?
Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Ett "äldre" uttag till en ugn, oavsett sort, skulle jag definitivt kolla närmare på efter tecken på slitage eller varmgång. Det kan du göra själv genom att skruva av locket.
Eventuellt har den nya ugnen en elektronisk funktion som begränsar max ström. Titta i bruksanvisningen efter inställning av max effekt.
Eventuellt har den nya ugnen en elektronisk funktion som begränsar max ström. Titta i bruksanvisningen efter inställning av max effekt.
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Ja, men precis. Man ska väl inte behöva dra nya trådar i huset för en ny ugn.A Emil_K skrev:
Men den "utström" från nya ugnen påverkar inte den kontakt som man sätter nya sladden på?
Sista stycket där förstår jag inte mycket av, men jag tillåter mig själv att tolka fritt.
Strömmen i uttaget begränsas av säkringens storlek. Vid 10A säkring kan uttaget belastas med ca 2300W / 2,3kW, och vid 16A säkring kan det belastas med ca 3600W / 3,6kW.
Strömmen i uttaget begränsas av säkringens storlek. Vid 10A säkring kan uttaget belastas med ca 2300W / 2,3kW, och vid 16A säkring kan det belastas med ca 3600W / 3,6kW.
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Klicka här för att svara