Hej!

Nu kan jag blanda och ge. Men en ny ugn kommer med sladd och en lös kontakt för 220.

Den ugn jag har nu sitter med en äldre kontakt, såsom ugnar hade för 10 år sedan. Ser nästan ut som en vanlig kontakt.

Men kan man bara skala och koppla på sladden till den gamla kontakten med motsvarande trådar rätt?

Eller behöver en elektriker komma ut och dra ny ström?

En Ikeaugn kan du ändra en bygel för vilken styrka den ska ha ut men kan inte läsa mig till något på den nya ugnen?

Tack på förhand!

A
Jag tolkar det som att nuvarande ugn sitter inkopplad med en perilexkontakt (se bif. bild)
I så fall är det enklaste att koppla in den nya ugnen genom att flytta över kontakten från nuvarande ugn.
En perilexkontakt mot vit bakgrund, avsedd för anslutning av ugn.

• Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
Ett "äldre" uttag till en ugn, oavsett sort, skulle jag definitivt kolla närmare på efter tecken på slitage eller varmgång. Det kan du göra själv genom att skruva av locket.

Eventuellt har den nya ugnen en elektronisk funktion som begränsar max ström. Titta i bruksanvisningen efter inställning av max effekt.

• Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Jag tolkar det som att nuvarande ugn sitter inkopplad med en perilexkontakt (se bif. bild)
I så fall är det enklaste att koppla in den nya ugnen genom att flytta över kontakten från nuvarande ugn.
[bild]
Ja, men precis. Man ska väl inte behöva dra nya trådar i huset för en ny ugn.

Men den "utström" från nya ugnen påverkar inte den kontakt som man sätter nya sladden på?

A
Sista stycket där förstår jag inte mycket av, men jag tillåter mig själv att tolka fritt.

Strömmen i uttaget begränsas av säkringens storlek. Vid 10A säkring kan uttaget belastas med ca 2300W / 2,3kW, och vid 16A säkring kan det belastas med ca 3600W / 3,6kW.

Elcentral med fyra säkringar märkta 16A, tredje säkringen nedtryckt indikerar avstängd ström till ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Haha, bra tolkning. Ugnen dör när jag drar ner denna säkring.

Nya ugnen 220-240 volt. 16 A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.