5 974 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Elbil - ladda så lite som möjligt?
Sida 1 av 2
Jag har en hybridbil som tjänar mig bra. Mitt problem är att jag bor ute på landet och
har begränsad tillgång till el. Jag måste tänka mig för hur mycket jag belastar nätet
när jag sätter bilen på laddning. I nuläget drar den åtta ampere enfasigt vilket ger
ca 1,92 kW Samma effektuttag över tre faser skulle ge strax under 3 ampere per fas.
En väsentlig skillnad!! Utöver detta så är den tillkommande effektavgiften en sten i
skon. Höga belastningar kommer att straffbeskattas med höga avgifter, och vem vill
ha det?
I nuläget talas det bara om hur snabbt man kan ladda bilen. Det är snabbladdare hit
och likströmsladdare dit. Jag är inte intresserad! Jag saknar i stället en laddare som
jag kan ansluta trefasigt och som laddar min bil enfasigt. På så sätt sprider jag ut de
åtta ampere jag drar i dag över tre faser vilket skulle reducera belastningen på nätet.
En sådan produkt borde vara mumma för elnätsägarna eftersom belastningen på nätet
skulle bli betydligt mer enhetlig i stället för punktvisa höga belastningar. En sådan produkt
skulle förvisso bli lite dyrare än en vanlig laddbox, men med tanke på kommande
fördyringar av elnätstariffer så skulle det snart vara intjänade pengar.
Så var hitta denna goda cigarr?
har begränsad tillgång till el. Jag måste tänka mig för hur mycket jag belastar nätet
när jag sätter bilen på laddning. I nuläget drar den åtta ampere enfasigt vilket ger
ca 1,92 kW Samma effektuttag över tre faser skulle ge strax under 3 ampere per fas.
En väsentlig skillnad!! Utöver detta så är den tillkommande effektavgiften en sten i
skon. Höga belastningar kommer att straffbeskattas med höga avgifter, och vem vill
ha det?
I nuläget talas det bara om hur snabbt man kan ladda bilen. Det är snabbladdare hit
och likströmsladdare dit. Jag är inte intresserad! Jag saknar i stället en laddare som
jag kan ansluta trefasigt och som laddar min bil enfasigt. På så sätt sprider jag ut de
åtta ampere jag drar i dag över tre faser vilket skulle reducera belastningen på nätet.
En sådan produkt borde vara mumma för elnätsägarna eftersom belastningen på nätet
skulle bli betydligt mer enhetlig i stället för punktvisa höga belastningar. En sådan produkt
skulle förvisso bli lite dyrare än en vanlig laddbox, men med tanke på kommande
fördyringar av elnätstariffer så skulle det snart vara intjänade pengar.
Så var hitta denna goda cigarr?
Fast effektavgiften baseras på effekt, och det spelar ingen roll om du tar ut effekten via enfas eller trefas, så länge säkringen håller. Det blir samma effektavgift oavsett om det är 1 fas eller 3.
Det jämnar ut sig i alla fall I nätet. Du kanske ligger snebelastat, men andra grannar kanske belastar övriga faser mer.
Det jämnar ut sig i alla fall I nätet. Du kanske ligger snebelastat, men andra grannar kanske belastar övriga faser mer.
http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddstationer-dc/laddstation-atle/laddstation-dc-24-ccs
Men att betala dyrt för likriktaren två gånger känns inte befogat när det räcker för de allra flesta att ladda under natten när resten av den egna anläggningen förbrukar minimalt med ström
Men att betala dyrt för likriktaren två gånger känns inte befogat när det räcker för de allra flesta att ladda under natten när resten av den egna anläggningen förbrukar minimalt med ström
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Misstänker att billigaste lösningen med mest besparing skulle vara ett batterilager som du laddar merparten från och återladdar långsamt om natten när elen är tillgänglig och billig.
Dyraste lösningen menar du väl?R Robert-san01 skrev:
Har man den här begränsningen bör man välja bil efter det, dvs 3 fas-laddande bil.
Det går att begränsa strömmen i vissa laddare. Min kan man ställa ner till 6A. Att stoppa in tre faser och få ut en är en stor och dyr manöver. Dessutom är väl effekttariffen som sagt oberoende av hur faserna belastas. Du kommer inte att hitta en billig apparat som gör det du efterfrågar och det du efterfrågar kommer inte att påverka effekttariffen. Men du kan förmodligen sänka laddströmmen lite till.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Nej. Klart billigare än en DC laddare och höga effektuttag med effekttariff eller att byta till en bil med 3-fasladdare. Det går även att flytta lite pengar över dygnet.W witten skrev:
Är batteriet en del av solceller eller laddaren får du upp till 50% i grön rot.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
De flesta bilar kräver 8A för att starta laddningen. Zoe 10A.A Avemo skrev:Det går att begränsa strömmen i vissa laddare. Min kan man ställa ner till 6A. Att stoppa in tre faser och få ut en är en stor och dyr manöver. Dessutom är väl effekttariffen som sagt oberoende av hur faserna belastas. Du kommer inte att hitta en billig apparat som gör det du efterfrågar och det du efterfrågar kommer inte att påverka effekttariffen. Men du kan förmodligen sänka laddströmmen lite till.
Det visste jag inte. Min golf GTE jag hade förut fungerade med 5A. Och ID4 fungerar med 6A. Och jag har aldrig haft behovet att gå lägre. Men jag har ändå svårt att se hur en trefasig belastning skulle påverka utfallet av effekttariffen.R Robert-san01 skrev:
Uppenbarligen har jag missuppfattat hur effekttariffen beräknas, men
det är inget stort problem! Huvudfrågan är fortfarande hur man tacklar
problemet med ett svagt nät. Att sprida ut belastningen över flera faser
ser jag fortfarande som en bra idé. Kraftelektronik tenderar i dag att bli
billigare och billigare så förr eller senare borde en sådan lösning vara
tillgänglig på marknaden.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Problemet är att faserna ligger förskjutna 120gr mellan varandra så effekten måste vridas från den som har överskott och fasas in på den fas som har underskott.pegee skrev:
Uppenbarligen har jag missuppfattat hur effekttariffen beräknas, men
FerroAmp gör det genom att omvandla AC till DC och sedan från DC till AC på den fas som behöver tillskott.
Men då pratar vi lastbalansering. Och då stiger komplexiteten genast. Att bara likrikta tre faser,R Robert-san01 skrev:
koppla ihop dem och därefter en inverter är allt som behövs.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Nja, fasutjämning brukar man säga.pegee skrev:
Tyvärr blir det typ 5% förlust med att rikta om det så många gånger och det gäller att få systemet att reagera tillräcklig snabbt och med tillräcklig effekt.
Bästa systemet för fasutjämning idag och för villor skulle jag säga är FerroAmp energyhub.
Du kan lösa problemet genom att skaffa en FerroAmp energy hub:
https://ferroamp.com/produkter/energyhub/
Den kan fasbalansera åt dig så att du inte överutnyttjar någon enskild fas mer än de andra trots en enfas-laddare.
Men jag tror det blir knepigt att räkna ihop den enbart på sänkt effektavgift.
I och med att du har en hybrid med rätt litet batteri och "backup" i form av fossilbränsle så skulle jag snarare rekommendera dig en enkel effektvakt till laddaren.
Edit: Doh! Borde laddat om sidan innan jag skickade in.
https://ferroamp.com/produkter/energyhub/
Den kan fasbalansera åt dig så att du inte överutnyttjar någon enskild fas mer än de andra trots en enfas-laddare.
Men jag tror det blir knepigt att räkna ihop den enbart på sänkt effektavgift.
I och med att du har en hybrid med rätt litet batteri och "backup" i form av fossilbränsle så skulle jag snarare rekommendera dig en enkel effektvakt till laddaren.
Edit: Doh! Borde laddat om sidan innan jag skickade in.
Det är allt som behövs. Men är det inte ganska komplext ändå? Och dessutom förknippat med betydande förluster. Det är en ganska udda tillämpning. För det mesta är det inga problem att ha en enfaslast på 10A. Och på sikt blir förhoppningsvis lösningen att de eldrivna fordonen laddas med trefas från början. De flesta elbilar som säljs nya idag har det väl?pegee skrev: