F frasen_36 skrev:
Det finns inget som heter varken "troligtvis" eller "huvudingång" i en elinstallation.
Låt en behörig som vet hur man mäter och inte "tror" så mycket göra jobbet.
Jag skrev inte "troligtvis" någonstans i mitt meddelande. Sen skrev jag huvudingång med citat-tecken just för att jag vet att det inte heter det. Men du kan väl säga till mig vad det heter så slipper jag skriva sån skit. Kan du även svara på frågan hur man ser vilken som är "huvudingång"?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Språkbruket är väl ett av problemen i eltrådar… (lite överspelat inlägg men jag postar ändå).
Johanox1 Johanox1 skrev:
Bara så jag förstår, är det ingången med de små d:na som är "huvudingången" och man byter mellan de två andra? Då ser det ut som en sparkoppling. Jag tyckte det såg ut som ingången med de svarta kablarna var "huvudingången" och då ser det ut som en vanlig dubbeltrapp. Hur kan man med en bild så otydligt visa vilken som är "huvudingång"?
Bilden är inte bara otydlig, den är upp och ner med avseende på den tryckta påklistrade etiketten. :oops:
Vänder man på bilden ser man en ”8.” och ett S-märke och två P. ;)
Elkopplingsbild med upp-och-nervänd etikett, kablar anslutna till en brytare och synliga S-märke och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man behöver förstå symbolen för brytare (och för det behövs lite fantasi. :oops: ).

Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Ok så beteckningen Common indikerar fasingång och alltså inte tändtråd?
COM indikerar den växlande brytarens gemensamma anslutning (tänk två enkla brytare sammankopplade).
I en trappkoppling så kommer första trappbrytaren att ha fas ansluten till den växlande brytarens gemensamma pol. På sista trappbrytaren blir den växlande brytarens gemensamma anslutning, här märkt P, "utgång" för tändtråd.

L och pilar förekommer också. Bokstäver, pilar och kabelfärger är oftast inte heliga.
Man kommer bara inte undan med att förstå grundläggande el/elteknik om man ska koppla el.

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.