Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Downlights i takfot / Kabelval / Vidarekoppling / Skyddskåpa / mm)

1. J
    Medlem · 662 inlägg

JOS81

Medlem
    Jag har dragit mig i det längsta att starta ännu en tråd i detta ämne, men efter att ha läst igenom ett tjog av dom gamla finner jag inga glasklara svar på frågorna

Det mycket omtvistade ämnet är ju ofta kabelvalet. Finns det någon "riktigt rätt" kabel för ändamålet över huvud taget? Är det så att TP90 i slang är det minst dåliga valet? Och är det låga utomhustemperaturer som är haken?

I det prissegment jag kikar på (läs billigast möjliga) hittar jag bla "Designlight D-159" En GU10 armatur för utomhusbruk, men hur jag än bildgooglar ser jag inte riktigt hur anslutningen ser ut och om den har plats för dubbla kablar för att gå vidare till nästa lampa. Om den (eller annan modell) saknar detta, vad lämpar sig då att använda som förgrening, löst liggande i takfot? Helag HE254 är en förgrening för upp till 3 st 2x1,5, och det enda som står i specen är max 110 grader. Inget om låga temperaturer / utomhus etc. Är denna förgrening ändamålsenlig i anslutning till varje armatur?

Ett annat lågprisalternativ är ju hovleverantörens (Biltema) 46-0010. Utomhusgodkänd, IP65, 5W, 345 lumen. Dubbla plintar för vidarekoppling. Jag är alltid kritisk till ej utbytbara produkter (ljuskälla), och när det kommer till biltema så tror/gissar/vet) jag att några kommer gå sönder och att om några år går dessa ej att få tag på längre... Man kan ju gardera sig genom att köpa dubbel uppsättning iofs...

Skyddskåpa i takfot? Vad gäller? För led antar jag att det kvittar, men vad händer om 20 år när någon får för sig att värma hjässan med en gammal 50W halogen i gu10 sockeln. Antar att damm, gamla löv, fågelfrön etc som kan samlas i takfoten kan bli en bra glödbädd runt en sådan lampa?

Tacksam för info / andra & bättre alternativ och gärna lite diskussion :)

2. Hustanken
    Medlem · 3 inlägg

Hustanken

Medlem
    Sätter man upp en spot med gu10 fäste så skulle jag lagt upp en potta. Som du skriver kan ju en lekman smacka upp en halogenlampa, och där blir det lurigt med brandrisken..

Är det en fast armatur, typ ledspot, så är det tillverkarens anvisning som gäller. Vissa spottar får monteras utan skydd.

Många gånger i elbranschen så faller man tillbaka till ”tillverkarens anvisning”.

3. E
    Medlem · 2 589 inlägg
    Hide-a-lite comfort quick outdoor är en riktigt bra armatur. Godkänd för öppet takfotsmontage, dragavlastning för både kabel och flexrör på anslutningsboxen.

Något dyrare än vad du tänkt dig kanske. Vi säljer den för 650:- ink moms i samband med installation. Men då har man en kvalitetsprodukt som förmodligen överlever de flesta andra ljuskällorna i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.