Snailman
Har en inr Bow handdukstork som ska monteras i zon 2 bredvid en duschvägg den har ip44 och kan monteras i zon 2.

Installationsanvisning
https://www.inr.se/globalassets/pim/documents/installationsanvisning-bow-handdukstork-sv-151199.pdf
Se sidan 4

Jag har idag en 16 slang som sticker ut ur väggen, den (och alla andra i badrummet) går till en kopplingsdosa (som sitter i angränsande rum) som matas från centralen.
För att fästa handdukstork en behöver tre hål borras (har diamanthålsågar) i klinkern jag har på väggen.

Det vore bra om jag kunde kapa slangen på lämpligt ställe och borra hålen så jag kan fästa handdukstork en tillfälligt innan jag tar hit elektrikern, då lossar jag handdukstorken och lämplig ledning dras in i röret och torken återmonteras med silikon i skruvhålen.

Här är bilder på torkens fram och baksida där inkopplingen ska ske.

Handdukstorkens baksida med synliga anslutningspunkter och skruvhål för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakre delen av en INR Bow handdukstork med synlig anslutning och en utstickande elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Vad är det du undrar och vill ha svar på?

Snailman
A Emil_K skrev:
Vad är det du undrar och vill ha svar på?
Det ör hur man gör med en sådan här tork, det ska ju gå in två trådar genom var sitt hål i torken och jag har en 16 slang, var ska den kapas? annars får jag vänta tills jag får hit elektrikern, men om möjligt vill jag förbereda så mycket som möjligt, men jag vill inte göra något fel som inte går att fixa till typ.

Jag kan inte avgöra detta utifrån installationsanvisningen eller dina bilder. Torken kan inte vara konstruerad i Sverige...

Det behöver antingen vara tätt mellan kabel och tork vid införingen, och med kabel menar jag inte två FK utan en kabel. Går det där gristrynet att ersätta med en gummimembran som tillåter att en kabel används? Alternativt behöver det vara vattentätt mellan slang och tork, men det verkar inte stödas. Baksidan ser dock ut att vara i något mjukt material som kanske är tänkt att täta mot väggen?

Anslutningen till torken verkar vara upp och ned vilket gör det extra viktigt att eventuellt kondensvatten inte kan rinna längs ledningen och ner i anslutningsplinten.

Snailman
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan inte avgöra detta utifrån installationsanvisningen eller dina bilder. Torken kan inte vara konstruerad i Sverige...

Det behöver antingen vara tätt mellan kabel och tork vid införingen, och med kabel menar jag inte två FK utan en kabel. Går det där gristrynet att ersätta med en gummimembran som tillåter att en kabel används? Alternativt behöver det vara vattentätt mellan slang och tork, men det verkar inte stödas. Baksidan ser dock ut att vara i något mjukt material som kanske är tänkt att täta mot väggen?

Anslutningen till torken verkar vara upp och ned vilket gör det extra viktigt att eventuellt kondensvatten inte kan rinna längs ledningen och ner i anslutningsplinten.
Ja gristrynet är mjukt och det är en rund fläns omkring det som nog ska hjälpa till att täta runtom.
Jag väntar nog med alltihop tills elektrikern kommer hit så får jag se vad han säger, jag kan ju markera centrum för där skruvarna ska sitta på väggen innan men borrar inte nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.