2 883 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Ska kabeln ligga "löst" i kabelskydd?
Ska sätta en fasadbelysning och behöver dra en utanpåliggande kabel på fasaden. Tänkte använda ett kabelskydd från biltema.
Men frågan är om kabeln ska fixeras mot väggen med klammer innan skyddet monteras? Eller ska kabeln ligga löst under skyddet?
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...hT6iD2dR4nbmzyTJpdYDetCOhPf6azuxoCu1oQAvD_BwE
Men frågan är om kabeln ska fixeras mot väggen med klammer innan skyddet monteras? Eller ska kabeln ligga löst under skyddet?
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...hT6iD2dR4nbmzyTJpdYDetCOhPf6azuxoCu1oQAvD_BwE
Varför använda kabelskydd? Kommer kabeln sitta på ett utsatt ställe?T Tallskog83 skrev:
Och om man vill öka det estetiska intrycket ytterligare så kan man enkelt spraylacka kabelskydd och JR-klammer. Även sprayfärgen finns på Biltema. Som tips kan jag säga att deras "Rust effect" blir en ganska habil tegelfärg när man grundar med orange som instruktionen säger.
PM flex har snygga böjar och avslut och liknande men de kostar as, 69 kr för en böj (Bauhaus) är lite saftigt för min smak. Å andra sidan håller de väl en livstid ungefär.
PM flex har snygga böjar och avslut och liknande men de kostar as, 69 kr för en böj (Bauhaus) är lite saftigt för min smak. Å andra sidan håller de väl en livstid ungefär.
Klicka här för att svara
