3 419 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Vad händer om en koppartråd sticker ut från sockerbit?
Man har inte kontroll på vart den tar vägen. Det innebär en ökad risk för att få en stöt då det finns blank koppar åtkomligt. Dessutom kan tråden få kontakt med andra anslutningar i plinten och skapa kortslutning eller sporadiska jordfel. Men det är en ganska onödig frågeställning. Det är ju så enkelt att göra rätt.
Jo så äre! Blev mest bara fundersam, har blivit frustrerad någon gång och skitit om det sticker ut 1 liten koppar sladd, MEN ska åtgärda det nu när jag lugnat mig haha! Blev bara nyfikenA Avemo skrev:Man har inte kontroll på vart den tar vägen. Det innebär en ökad risk för att få en stöt då det finns blank koppar åtkomligt. Dessutom kan tråden få kontakt med andra anslutningar i plinten och skapa kortslutning eller sporadiska jordfel. Men det är en ganska onödig frågeställning. Det är ju så enkelt att göra rätt.[/QUOT
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Med risk för att låta lite slarvig för de som är mer noggranna, så skulle jag säga att ibland kan man ju brottas länge med en ledare, och sen är det ngn liten kardel som ändå sticker ut.
Då har det faktiskt hänt att jag knipsat av den.
Som sagt, utstickande koppartråd vill man inte ha då den kan ställa till med allt ifrån jordfel till gnistbildning och kortslutning.Egentligen vill man ju dessutom ha alla kardeler inne då kabelarean är beräknad på en viss ström, men samtidigt tror jag inte att någon enstaka kardel precis i anslutningen gör så stor skillnad, särskilt inte om man kör 10 A på en 1,5mm2 som egentligen skall klara 13A
Om halva kabeln inte är inne är det förstås en annan sak
Då har det faktiskt hänt att jag knipsat av den.
Som sagt, utstickande koppartråd vill man inte ha då den kan ställa till med allt ifrån jordfel till gnistbildning och kortslutning.Egentligen vill man ju dessutom ha alla kardeler inne då kabelarean är beräknad på en viss ström, men samtidigt tror jag inte att någon enstaka kardel precis i anslutningen gör så stor skillnad, särskilt inte om man kör 10 A på en 1,5mm2 som egentligen skall klara 13A
Om halva kabeln inte är inne är det förstås en annan sak
Tack för svarA Avemo skrev:Man har inte kontroll på vart den tar vägen. Det innebär en ökad risk för att få en stöt då det finns blank koppar åtkomligt. Dessutom kan tråden få kontakt med andra anslutningar i plinten och skapa kortslutning eller sporadiska jordfel. Men det är en ganska onödig frågeställning. Det är ju så enkelt att göra rätt.
Produkter som diskuteras: "kopplingsdosa IP54"
Kopplingsdosa utanpåliggande IP54 Bårebo
För utanpåliggande montage
53 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
