Vill bara påpeka att jag inte tänker själv koppla in den.
Har fått en begagnad Garo Laddbox 1fas som jag tänker sätta upp hemma och pratat med en kompis som är elektriker och kan komma nästa vecka förbi och montera upp den. Vill bara ha hemma alla komponenter som behövs för att arbete ska ske smidigt och vid ett tillfälle.
Har beställt lastbalansering till boxen och undrar om jag även måste ha personskyddsbrytaren till den i elcentralen.
Vad jag kunnat läsa mig till i Ladboxens manual (Garo) ska det vara en PSA inbyggt i boxen (se bild)
Behöver man ha en till i huset eller räcker det med jordfelsbrytaren som finns för huset?

• En vertikal bild av en begagnad Garo Laddbox 1fas med tekniska specifikationer och inställningsknappar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad visar bilden?

Om inte laddboxen i sig innehåller en JFB med AC-skydd på högst 30 mA och DC-skydd på högst 6 mA så krävs det en separat JFB typ B för laddboxen. JFBn kan placeras var som helst före laddboxen, dvs ledningen till laddboxen (förutsatt att den är fast ansluten) behöver inte skyddas.
Om laddboxen enbart har en DC-skydd så krävs en JFB typ A i din anläggning.

Dessutom ska ledningen i sin början skyddas av en säkring om så behövs pga ledningens längd och area eller om laddboxen ställer sådana krav.

• Gilla
spamb
  • Laddar…
Tack för svar. Laddboxen. Är utrustad med en kombiautomat (se bild) vet inte vad är det för något. Behöver jag komplettera den med en jordfelsbrytare ändå i elcentralen eller räcker det med en ny dvärgbrytare?

Det bilden innehåller är en PSA, dvärg C16 plus en JFB typ A 30 mA, plus en enkel energimätare. Varför visar du den bilden? Följde denna låda med laddboxen? Var det det enda du fick? Har den tidigare använts ihop med laddboxen. Har du fått en laddbox också? Exakt vad heter den i så fall?

Det som är på bilden är inbyggt i laddboxen. Och jag undrar om det räcker som skydd eller om det måste kompletteras med en till jorfelsbrytare i elcentralen Antigen separat eller att den kopplas till husets jordfelsbrytare

Jag kan inte ge något ytterligare svar på det än det jag gav i #2.

• Gilla
spamb
  • Laddar…
Mikael_L
Leta fram lite data och manualer till laddboxen i fråga. Google is your best friend.
Där någonstans bör du hitta uppgifter om laddboxen har inbyggt DC-skydd, dvs skydd mot felströmmar DC.

Finns det inbyggt, så räcker sen PSA'n på bilden för resterande krav.

Står det här i manuallen?

• Diagram över olika typer av GLB-skydd med markering vid GLB-37 i en teknisk manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr verkar boxen då sakna JFB typ B och en sådan separat kostar ibland motsvarande en ny laddbox med installation (med alla rut/rot avdrag dock).

Pratade nu med Garo support och enligt dem ska det räcka med en vanlig dvärgbrytare i huset då boxen är redan utrustad med dc skyddsövervakning och jordfelsbrytare.
Tack för alla svar

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.