5G6 kostar 80kr/m. 4G10 kostar 100kr/m. (Priser från nätbutik). Om det är TNC skulle jag ha valt 10mm2. Detta pga att förimpedansen ej är känd. 10mm2 löser det mesta och oavsett vilka galna saker man vill göra så kommer inte kabeln vara den begränsade faktorn.

Fick uppfattningen att det blev en hel matning till allt. UC 30 m till central då 5X10 attefall + 5X6 till central garage. I mitt tycke 5X10 cu eller 5X16 alu hela vägen och en avdosning vid attefall och upp till central,fortsätta till garaget med lika. Centraler i varje enhet med jorfelsbrytare som då kommer att vara i drift, även om du stänger av en enhet, inte fel att ha ström kvar på något om det behövs stängas av. Då ska matningen vara kopplad före ev jordfelsbrytare med egen avsäkring, då påverkas inga andra objekt som kanske bostadshuset. Inget bar att behöva bli svart i huset när en JFB löser på annat håll.

Tillägg.....glömde nämna att det rör sig om 3-fas 16 A

P Peter Thörn skrev:
Hittade just den här tabellen. Om jag läser rätt kan en 2,5mm2 kabel 16A vara max ca 68-69 meter. 4% spänningsfall

Eller läser jag fel?

[bild]
[länk]
Du läser rätt men man ska även ta hänsyn till den sk förimpedansen dvs delarna före din anläggning. I ditt fall som du beskrev det tidigare finns ingen anledning att anta att du skulle ligga dåligt till i det fallet heller. Alltså är du på spår att förstå hur i princip galet det är att dra iväg med 10 mm2 och ännu mer i fallet aluminium.

Håll dig du till 5G6 mm2 det är med hängslena på och samtidigt får du femledare TN-S som alltid är att föredra och till ett rimligt pris. Du kan kolla på forumets lilla hjälpprogram också som nämndes tidigare dvs ElDim det är bra för ditt fall.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.