Hej,

Bilder bifogade för förståelse. Jag har ett pågående badrumsprojekt där jag skall ha väggmonterade lampor (fabrikat Ifö) av klassiskt snitt med rund kupa och en "fot" i porslin.
Hand håller en väggmonterad lampfot i porslin med synlig gummipackning och genomföringshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I badrumsväggen har är det förberett genom att slang har dragit ut genom tätskikt och kakel.
Slang utstickande från kakelvägg förberedd för väggmonterad lampa i badrumsprojekt.
Skapa konto

Det finns ett hål i porslinsfoten där slangen passar, men till armaturen hörde en gummipackning (packning kanske inte riktigt är rätt ord, men hittar inget bättre) som passar i det nämnda hålet och som inte ser ut att vara förberedd för att en slang skall kunna dras igenom.
Svart gummipackning för väggmonterad lampa på träyta, otydlig bild och i mitten syns hål för slang.
Skapa konto
Porslinsfot till en väggmonterad lampa med en outdragen gummipackning ovanpå.
Skapa konto

Vilket alternativ är mest rätt eller minst fel?

1. Avstå från att använda gummipackning och bara låta slangen gå in i armaturen (eventuellt täta med silikon runt slangen i hålet).
En elinstallation med porslinsfot för vägglampa och genomförd flexslang i kaklat badrum.
Skapa konto

2. Våldföra sig dramatiskt på gummipackningen så att slangen går att trä igenom.
3. Kapa slangen längs med väggen och istället föra tråd/kabel genom packningen.
4. Något helt annat alternativ som jag inte tänkt på.

Tack på förhand.

Kör på 1 och se till att hålet för slangen placeras längst ner så att ev vatten inte samlas i armaturen

E elmont skrev:
Kör på 1 och se till att hålet för slangen placeras längst ner så att ev vatten inte samlas i armaturen
Tack för ditt svar! Smart! Du menar alltså att porslinsfoten/armaturens skall vara uppochner i jämförelse med den sista bilden ovan?

Ja

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.