Hej! Någon som vet? Jag har aldrig sett ett sådant uttag innan för taklampor och kan inte hitta en cirkulär lamppropp som har tre pinnar.
Jag kan endast anta att det ska vara en vanlig ojordad lamppropp med två pinnar, men är inte helt säker.
Jag kan endast anta att det ska vara en vanlig ojordad lamppropp med två pinnar, men är inte helt säker.
Det funkar med de vanliga jordade eller ojordade. Men det är avsett för en kronplugg. Det är en nolla och två separata tändtrådar.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
De här var standard på 60 talet och en bit in på 70 talet. Även om uttaget stödjer krontändning så finns där oftast bara en tändtråd.
Krontändning var den tidens dimmer. Du har en kronbrytare på väggen med två knappar, ena knappen tände en gllödlampa i armaturen, den andra tände ytterligare 3-4 glödlampor.
En lampkontakt går att sätta i på 3 olika sätt här, men det är bara ett som fungerar.
Krontändning var den tidens dimmer. Du har en kronbrytare på väggen med två knappar, ena knappen tände en gllödlampa i armaturen, den andra tände ytterligare 3-4 glödlampor.
En lampkontakt går att sätta i på 3 olika sätt här, men det är bara ett som fungerar.
D Daniel 109 skrev:
Tack för svaren! Så ni menar att en vanlig lamppropp såsom denna: https://www.clasohlson.com/se/p/22-3438 är det jag behöver, men att jag får hitta rätt "orientering"?H hempularen skrev:De här var standard på 60 talet och en bit in på 70 talet. Även om uttaget stödjer krontändning så finns där oftast bara en tändtråd.
Krontändning var den tidens dimmer. Du har en kronbrytare på väggen med två knappar, ena knappen tände en gllödlampa i armaturen, den andra tände ytterligare 3-4 glödlampor.
En lampkontakt går att sätta i på 3 olika sätt här, men det är bara ett som fungerar.
Gällande kabeln, kan man använda vilken typ som helst, SKX, RKX med mera? Som t.ex. denna SKX kabel: https://www.kjell.com/se/produkter/...ehor/sladdmontage/elkabel-skx-vit-10-m-p37494
Ja. Den går att sätta i på tre sätt. Ett är rätt.
Ja
Ja
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
När det gäller exakt val av kontakttyp och kabel. Då bör du kontrollera om lampan bör vara jordad.
Om du kopplar in lampan i uttaget på bilden så blir den inte jordad, det finns inte jord i uttaget. Och det är helt OK.
Men OM din lampa är av en typ som skall vara jordad, så behöver du sätta en jordad lampkontakt, och en lampsladd med jordledare. Lampan blir visserligen ändå inte jordad, i det uttaget. Men du kanske flyttar lampan i framtiden till ett rum där det finns jordat uttag, i så fall är det viktigt att lampan verkligen blir jordad.
De flesta lampor är numera dubbelisolerade (har en symbol med två kvadrater i varandra), de skall i så fall inte jordas oavsett om de sitter iett jordat eller ojordat rum.
Om du kopplar in lampan i uttaget på bilden så blir den inte jordad, det finns inte jord i uttaget. Och det är helt OK.
Men OM din lampa är av en typ som skall vara jordad, så behöver du sätta en jordad lampkontakt, och en lampsladd med jordledare. Lampan blir visserligen ändå inte jordad, i det uttaget. Men du kanske flyttar lampan i framtiden till ett rum där det finns jordat uttag, i så fall är det viktigt att lampan verkligen blir jordad.
De flesta lampor är numera dubbelisolerade (har en symbol med två kvadrater i varandra), de skall i så fall inte jordas oavsett om de sitter iett jordat eller ojordat rum.
Klicka här för att svara

