Byter ut spisen och såg då denna inkoppling av den gamla spisen:
svart<—>svart
grå<—>blå ihoptvinnad med gulgrön
brun, beige och grå avklippta och ej inkopplade.
Är detta en säker inkoppling av en spis?
Ska inte den gröngula kopplas till jord eller innebär det att mitt vägguttag inte har någon jord att koppla den gröngula till eftersom det bara kommer ut två kablar ur väggen(svart och grått)?
Är dom tre kapade kablarna ok att lämna öppna?
Eluttag med felaktigt kopplade och avklippta kablar, som kan vara osäker för spisinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad bild som visar elledningar för spis och vägg: svart, grå, blå, gulgrön ihoptvinnade; beige, brun, grå avklippta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
GVR4
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är inte tillåtet att tvinna ihop jord och nolla.
Nej, det är inte en säker inkoppling utan i stället farlig.

Hur ser din elcentral ut och eventuell gruppförteckning (där det står vad de olika säkringarna används till)?

Om det bara finns två trådar i väggen behöver du nog en elektriker som drar om så det blir korrekt.
 
  • Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
Nej, den installationen är inte korrekt.
Ta dit någon som kan och red ut det där.
 
  • Gilla
Anna_C
  • Laddar…
Elcentral med säkringar från Siemens och etiketter för olika rum och användningsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svaren! Har ringt en elektriker som ska komma nästa vecka. Vad behöver göras för att kunna installera en ny ugn på ett säkert sätt? Dra nya ledningar till köket? Installera jordfelsbrytare i elcentralen till lgh? (bor i ägarlägenhet i Tyskland så finns ingen brf att vända sig till tyvärr)
 
Mikael_L
Med mina Svenska elektrikerögon ser det mesta rätt tokigt och underligt ut, bl.a. 16A säkringar isf 10A.
Med det sagt, så är det nog rätt tydligt att jag inte ska uttala mig om Tyska elsystem.

Du har i alla fall en jordfelsbrytare installerad i centralen, det ser jag. Det verkar vara en enfasig central (trots 4-polig JFB), men det kan jag inte vara speciellt säker på, men hade det varit i Sverige hade det varit en lågoddsare.

Så antingen får du hjälp av någon här med bättre kunskaper om hur man brukar göra i Tyskland, eller så får du leta reda på en elektriker där, som hjälper dig med allt.
 
  • Gilla
Anna_C
  • Laddar…
A Anna_C skrev:
[bild]
Tack för svaren! Har ringt en elektriker som ska komma nästa vecka. Vad behöver göras för att kunna installera en ny ugn på ett säkert sätt? Dra nya ledningar till köket? Installera jordfelsbrytare i elcentralen till lgh? (bor i ägarlägenhet i Tyskland så finns ingen brf att vända sig till tyvärr)
Hej. Du har nog tre faser framdragna till spisen. Säkring 7, 8 och 9 heter "E-herd" (elspis) och på 8 och 9 står det "res" som jag antar är "reserve". D.v.s. det är bara en fas som används i nuläget.
Du borde därför kunna be den tyske elektrikern att installera ett trefausuttag (tror att det heter "Herdanschluss" eller "drei-Phasen-Anschluss" eller liknande).

Det bästa är nog att berätta för elektrikern vad du ska göra med uttaget och vilken sorts spis du ska ansluta så ser denne till att du får dit rätt sorts uttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Det är ju ganska få länder utöver Sverige som har trefas i lägenheter. Så jag skulle inte vara så säker på att det är trefas. Men det kan vara fler faser dragna ändå, då med fler nollor också. En tysk elektriker bör titta på det där. En separat jord ska definitivt finnas.
 
  • Gilla
Anna_C
  • Laddar…
Mikael_L
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hej. Du har nog tre faser framdragna till spisen. Säkring 7, 8 och 9 heter "E-herd" (elspis) och på 8 och 9 står det "res" som jag antar är "reserve".
JA, jag såg det nu, när jag kikade på bilden igen.
Så jag håller med, det verkar vara trefas.

Varför jag (instinktivt) tänkte enfas var för att jag såg en 20A säkring, vilket i en lägenhet i Sverige nästan säkert betyder att det är enfas-central och enfasspis.

Men varför är det en 20A och två 16A på den trefasgruppen (ja troligen för att man installerat en enfasspis), men borde någon säkring bytas tro? Så det blir tre lika?

Ja jag vet alltså inte hur man brukar göra i Tyskland, i Sverige hade det korrekta varit 3x16A eller 3x20A, fast det är nog inget direkt regelbrott med 1x20A + 2x16A, men vi gör ALDRIG så ..
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
JA, jag såg det nu, när jag kikade på bilden igen.
Så jag håller med, det verkar vara trefas.

Varför jag (instinktivt) tänkte enfas var för att jag såg en 20A säkring, vilket i en lägenhet i Sverige nästan säkert betyder att det är enfas-central och enfasspis.

Men varför är det en 20A och två 16A på den enfasgruppen (ja troligen för att man installerat en enfasspis), men borde någon säkring bytas tro? Så det blir tre lika?

Ja jag vet alltså inte hur man brukar göra i Tyskland, i Sverige hade det korrekta varit 3x16A eller 3x20A, fast det är nog inget direkt regelbrott med 1x20A + 2x16A, men vi gör ALDRIG så ..
Jag är ingen elektriker, men jag kan tyska. Hur man brukar göra har jag alltså ingen susning om. Antingen finns det tre faser, eller också är det bara en fas in men förberett för tre faser.
För mig är boformen avgörande. Hade det varit en äldre hyreslägenhet i Tyskland hade det troligtvis varit en fas in, men det faktum att det är en äganderätt signalerar för mig att det är relativt nybyggt. Det är rätt ovanligt med gamla äganderätter även om det finns. Nyare lägenhet=större chans för tre faser in.
 
Huset är byggd -63 och renoverat -90. Kan det vara så att dom vid renoveringen förberett för trefas till köket(7,8,9) men att inga ledningar dragits från 8,9 utan att det bara är enfas kopplat på 7 idag?
På vägguttaget i köket står det 400V, kan detta stämma med en 20A säkring? Har aldrig haft problem med att säkringen löst ut vilket den kanske borde gjort med ugnen och flera plattor på samtidigt om det bara skulle vara 230V?
Tror kanske att jordfelsbrytaren bara är kopplad till badrummets säkring, kan det vara så?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jordfelsbrytare är nog bara till badrummet vilket skulle förklara de tomma positioner med täckbrickor innan övriga säkringar. Plats för fler dvärgbrytare till JFB.
Annars hade väl JFB suttit intill huvudbrytaren?

Det där är väl inte hela elcentralen?
Man har väl huvudbrytare även i Tyskland? ;)
 
  • Gilla
Anna_C
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jordfelsbrytare är nog bara till badrummet vilket skulle förklara de tomma positioner med täckbrickor innan övriga säkringar. Plats för fler dvärgbrytare till JFB.
Annars hade väl JFB suttit intill huvudbrytaren?

Det där är väl inte hela elcentralen?
Man har väl huvudbrytare även i Tyskland? ;)
Tack för svaret, skönt att iaf ha lite koll på läget innan elektrikern kommer nästa vecka, tills dess får jag klura på vad dvärgbrytare kan tänkas heta på tyska
 
tommib
  • Gilla
Anna_C
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.