Hej ska koppla in en bastu åt en bekant, han har kastat ut gamla aggregatet, och kopplat ur i dosan vid aggregat.
Kablarna som går dit är 3 faser och en skyddsjord, ingen nolla, kablarna är 2,5mm2.
Röret dessa är dragna i är ett 16mm vp-rör, men till den nya fattar jag det som att jag behöver en nolla, i alla fall till tiduret, då det är på 230v
Lägger med en bild på kopplingsschema.
Kan man dra in 5x2.5mm2 i ett 16 rör, det handlar om ca 2m längd, eller ska jag byta ut dessa allihop mot 5x 1,5mm2 aggregatet är på 6 kw och det blir 2kw på fas, vilket ska fungera med 1,5mm2
Kablarna som går dit är 3 faser och en skyddsjord, ingen nolla, kablarna är 2,5mm2.
Röret dessa är dragna i är ett 16mm vp-rör, men till den nya fattar jag det som att jag behöver en nolla, i alla fall till tiduret, då det är på 230v
Lägger med en bild på kopplingsschema.
Kan man dra in 5x2.5mm2 i ett 16 rör, det handlar om ca 2m längd, eller ska jag byta ut dessa allihop mot 5x 1,5mm2 aggregatet är på 6 kw och det blir 2kw på fas, vilket ska fungera med 1,5mm2
Du behöver även nollan för att driva värmespiralerna som är för 230V. Vad gäller att dra 5stk 2,5mm2 i ett 16-rör kan du läsa på här: https://www.byggahus.se/forum/threads/5g2-5-i-16mm-slang-foerdraget.272876/
Dra i 5 st. FQ 2,5mm2. Funkar utan problem den korta biten. Dra ut två av dom andra och använd två som dragtråd. Tvinna ihop ordentligt så är det en skitsak.