1 933 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Elproblem (datorn dör från och till)
Hjälp!
I vanliga fall skulle jag säga att detta är ett datorproblem, men då både min och min frus dator råkade ut för samma sak med 20 minuters mellanrum så känns det osannolikt.
Det började hur som helst med att min frus dator bara dog en kväll. Vi fick igång den och den körde några minuter till innan den dog på nytt och denna gången ville den inte starta eller ge någon indikator på att den hade el. Jahopp, nätaggregatet är dött tänkte jag och började montera isär den, då plötsligt samma sak händer med min dator (den överlevde dock).
Nu till det konstiga:
- Vi kör våra datorer på helt olika eluttag
- Ingen annan el i huset har uppvisat något problem
- Min dator är fortfarande vid liv och har gått att köra timmar i stäck för att sedan stängas av efter någon minut nästa gång
- Kollade spänningen i uttaget och den ser normal ut
Ingen jag har pratat med har haft liknande problem, och jag vill höra om någon här har någon idé vad det kan bero på innan jag ringer en elektriker (som jag hoppas inte bara kommer hit och konstaterar att det finns el och fakturerar XXXXkr)
I vanliga fall skulle jag säga att detta är ett datorproblem, men då både min och min frus dator råkade ut för samma sak med 20 minuters mellanrum så känns det osannolikt.
Det började hur som helst med att min frus dator bara dog en kväll. Vi fick igång den och den körde några minuter till innan den dog på nytt och denna gången ville den inte starta eller ge någon indikator på att den hade el. Jahopp, nätaggregatet är dött tänkte jag och började montera isär den, då plötsligt samma sak händer med min dator (den överlevde dock).
Nu till det konstiga:
- Vi kör våra datorer på helt olika eluttag
- Ingen annan el i huset har uppvisat något problem
- Min dator är fortfarande vid liv och har gått att köra timmar i stäck för att sedan stängas av efter någon minut nästa gång
- Kollade spänningen i uttaget och den ser normal ut
Ingen jag har pratat med har haft liknande problem, och jag vill höra om någon här har någon idé vad det kan bero på innan jag ringer en elektriker (som jag hoppas inte bara kommer hit och konstaterar att det finns el och fakturerar XXXXkr)
Stationära. Min fru har en bärbar jobbdator som hon arbetar hemifrån med utan några som helst problem. Skärmar, högtalare och lampor som är kopplade till samma grenkontakt reagerade inte ens när datorn stängdes av, men jag har förstått att datorer är betydligt känsligare.Nyfniken skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Förstår jag rätt, den ena datorn är nu trasig? Den andra fungerar, men stänger plötsligt av?
Jag gissar på spänningsspikar. Det (kan) finnas överspänningsskydd i datorn som reagerar. Den dator som inte fungerar stängde av permanent när störningen kom (inget eller dåligt överspänningsskydd).
Ett enkelt sätt att verifiera är att du skaffar en grenkontakt med överspänningsskydd. Då får du en indikation om den löser ut.
Annars kan elnätägaren sätta upp en logger som loggar spänningen i anslutningspunkten till elnätet.
Möjligen tveksamt om de ställer upp på så små felindikationer som du har nu. En elfirma kan också Sätta upp en loggning men det blir dyrare.
Jag gissar på spänningsspikar. Det (kan) finnas överspänningsskydd i datorn som reagerar. Den dator som inte fungerar stängde av permanent när störningen kom (inget eller dåligt överspänningsskydd).
Ett enkelt sätt att verifiera är att du skaffar en grenkontakt med överspänningsskydd. Då får du en indikation om den löser ut.
Annars kan elnätägaren sätta upp en logger som loggar spänningen i anslutningspunkten till elnätet.
Möjligen tveksamt om de ställer upp på så små felindikationer som du har nu. En elfirma kan också Sätta upp en loggning men det blir dyrare.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 536 inlägg
Hur gammalt är elsystemet i huset? Har ni installerat någon annan ny apparat nyligen ? Ibland händer saker samtidigt som man knäpper på någon annan apparat ?
Ja precis, ena datorn vill inte starta mer, medan den andra har klarat sig.H hempularen skrev:Förstår jag rätt, den ena datorn är nu trasig? Den andra fungerar, men stänger plötsligt av?
Jag gissar på spänningsspikar. Det (kan) finnas överspänningsskydd i datorn som reagerar. Den dator som inte fungerar stängde av permanent när störningen kom (inget eller dåligt överspänningsskydd).
Ett enkelt sätt att verifiera är att du skaffar en grenkontakt med överspänningsskydd. Då får du en indikation om den löser ut.
Annars kan elnätägaren sätta upp en logger som loggar spänningen i anslutningspunkten till elnätet.
Möjligen tveksamt om de ställer upp på så små felindikationer som du har nu. En elfirma kan också Sätta upp en loggning men det blir dyrare.
Vi köpte faktiskt två grenkontakter med överspänningsskydd, men den har inte gett någon indikator på att det skulle vara något problem fastän datorn stängts av två gånger sen dess.
Jag börjar ana att det kan ha att göra med att vi dragit igång elektriskgolvvärme i badrummen, för det är det enda som vi ändrat precis innan vi började få problem. Men jag har för mig att golvvärmen går på helt andra faser än datorerna, men det kanske ändå kan påverka varandra?
Vad gjorde ni med datorn när den dog? Spel, media uppspelning eller bara sociala media?B Bygg_Mats skrev:Hjälp!
I vanliga fall skulle jag säga att detta är ett datorproblem, men då både min och min frus dator råkade ut för samma sak med 20 minuters mellanrum så känns det osannolikt.
Det började hur som helst med att min frus dator bara dog en kväll. Vi fick igång den och den körde några minuter till innan den dog på nytt och denna gången ville den inte starta eller ge någon indikator på att den hade el. Jahopp, nätaggregatet är dött tänkte jag och började montera isär den, då plötsligt samma sak händer med min dator (den överlevde dock).
Nu till det konstiga:
- Vi kör våra datorer på helt olika eluttag
- Ingen annan el i huset har uppvisat något problem
- Min dator är fortfarande vid liv och har gått att köra timmar i stäck för att sedan stängas av efter någon minut nästa gång
- Kollade spänningen i uttaget och den ser normal ut
Ingen jag har pratat med har haft liknande problem, och jag vill höra om någon här har någon idé vad det kan bero på innan jag ringer en elektriker (som jag hoppas inte bara kommer hit och konstaterar att det finns el och fakturerar XXXXkr)
Medlem
· Västra Götaland
· 3 536 inlägg
Tycker ni ska kolla med en elektrikare som får mäta.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hände samma sak igen ikväll efter drygt tre timmar av slösurf och chattande. Ska testa att blåsa rent den och eventuellt ta med den till jobbet och köra den där ett tag för att se om det blir samma problem där. I så fall vet jag att det är datorn och inte elen i huset som spökar.
Jag gissar på att det är nätaggregatet som spökar eller damm!B Bygg_Mats skrev:
Hur gammal är datorn ?
som sagt, har du mycket damm i osv så funkar ju inte kylningen som den ska. Se till och öppna burken. Väldigt enkelt! och dammsug överallt, fläktar osv.
Har ni husdjur hemma?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Att överspänningsskydd inte löser ut säger ev. inte så mycket. Hade löst ut så visar det att du har överspänning ibland. Nu när de inte löser ut så kan det antingen bero på att du inte har överspänning. Eller på låg kvalitet på skydden.
Låter som Gigabyte problemet. Tur att det inte exploderat.B Bygg_Mats skrev:
Länkar bara till en atrikel om detta då inte alla känner till det.Cheesen skrev:
https://www.nordichardware.se/nyheter/gigabyte-sags-medvetet-salja-exploderande-nataggregat.html
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
