Planerar att dra in ström till ett Attefallshus med egen central. Från central i Attefallshus vidare till garage med central.
Avstånd: Från huset till Attefallshus ca 30 meter. Från Attefallshus till garage ca 45 meter.
Vilken dimension på kabel rekommenderas? Räcker 5G2,5 till båda sträckorna? Behöver jag gå upp till 5G6?
Räcker 5G2,5 till Attefallshus och sedan 5G6 till garage?
Behörig elektriker kommer att utföra inkoppling
Avstånd: Från huset till Attefallshus ca 30 meter. Från Attefallshus till garage ca 45 meter.
Vilken dimension på kabel rekommenderas? Räcker 5G2,5 till båda sträckorna? Behöver jag gå upp till 5G6?
Jepp men det kan bli lite mer i garaget i framtiden , värme + annat när bekvämligheten sätter in. Sen är det lång sträcka och då bra med grövre kabel. Skiljer inte så många kronor på 6 eller 10 mm2 i det stora hela, i tanke på hela jobbet som ska göras. Attefallen ska nog ha full utrustning, Total längd på kabel är då 70 meter och då bör/ska du ha 10 mm2
5G10 låter ju som en herrejösses grov kabel....kan det verkligen vara rimligt....
Vad har du för huvudsäkringar till fastigheten? Har du tänkt säkra av attefallshuset med egna säkringar i befintlig ventral i huset eller har du tänkt dra från fasadmätarskåpet eller före HB i huset central? Även om du skulle ha 25A huvudsäkringar så borde nog 6mm2 räcka gott till både garage & attefall. 5g2.5 blir dock mycket klent.P Peter Thörn skrev:Planerar att dra in ström till ett Attefallshus med egen central. Från central i Attefallshus vidare till garage med central.
Vi har 16A på huvudsäkring i huset. Matning tas från undercentral i huset. Attefallshus har egna säkringar liksom garaget....B Berrabus123 skrev:Vad har du för huvudsäkringar till fastigheten? Har du tänkt säkra av attefallshuset med egna säkringar i befintlig ventral i huset eller har du tänkt dra från fasadmätarskåpet eller före HB i huset central? Även om du skulle ha 25A huvudsäkringar så borde nog 6mm2 räcka gott till både garage & attefall. 5g2.5 blir dock mycket klent.
I nuläget räcker ju 6mm2 så det blir över t.omP Peter Thörn skrev:
Även om du i framtiden skulle vilja höja HS till 20 eller 25A så borde 6mm2 räcka, för att vara på den säkra sidan så kan du be din elektriker göra en zline mätning och i väldigt väldigt dåliga förhållanden så kanske du måste gå upp till 10mm2 vilket jag anser är mycket osannolikt.
Vi bör ha hyfsade förutsättningar då elskåpet står på tomten....Ca 80 m från huvudbyggnad och ca15 m från tänkt garageB Berrabus123 skrev:I nuläget räcker ju 6mm2 så det blir över t.om
Även om du i framtiden skulle vilja höja HS till 20 eller 25A så borde 6mm2 räcka, för att vara på den säkra sidan så kan du be din elektriker göra en zline mätning och i väldigt väldigt dåliga förhållanden så kanske du måste gå upp till 10mm2 vilket jag anser är mycket osannolikt.
Det du också hade kunnat göra den dagen du vill gå upp till 25A huvudsäkringar är ju att sätta en 3p 20A säkring i undercentralen som betjänar attefallshuset och sedan när du kopplar in garaget i attefallshuset central då lägger du dig före HB, då har du en 20A säkring i huset som betjänar både garage och attefallshuset och dom kan ändå leva sina egna livB Berrabus123 skrev:I nuläget räcker ju 6mm2 så det blir över t.om
Jo...totalt blir det ca 70 meter kabel. Men det är ca 30 från husets uc till central i Attefall och sedan ca 45 m från den centralen till central i garage.... så UC -> 30 m -> central - > 45 m - > centralJ jonaserik skrev:Jepp men det kan bli lite mer i garaget i framtiden , värme + annat när bekvämligheten sätter in. Sen är det lång sträcka och då bra med grövre kabel. Skiljer inte så många kronor på 6 eller 10 mm2 i det stora hela, i tanke på hela jobbet som ska göras. Attefallen ska nog ha full utrustning, Total längd på kabel är då 70 meter och då bör/ska du ha 10 mm2