Han går gärna byta fasföljd om det är motiverat men här har han bara skitit i att bry sig samt frångått standard.

Är det inte viktigare hur fasföljden är i uttaget? Om fasföljden blev fel i uttaget är det enklare att byta vid säkringen.
Bråka om färgen på plasten.
Kabeln till laddboxcentralen "borde" vara grövre enligt tumreglerna.
Nu begränsar säkringarna i laddboxcentralen risken för överbelastning
Den korta biten 2,5 mm2 kabel kan utan vidare lösa ut en 25 A huvudsäkring vid en stum kortslutning.
Huvudsäkringen ska enligt standard lösa på mindre än 0,4 sekunder, annars får du ta upp det med nätbolaget och på 0,4 sekunder hinner inte kabeln bli ens jummen.

Protte

PS
Är mätarskåpet infällt i fasaden så håller det några grader högre temperatur än ute och risken för kondens är mikromal. Mätare och säkringar bidrar med lite värme också.
Gå nu ut och kolla i mätarskåpet om det finns kondens någonstans, jag tror det är helt torrt.

DS

Och hur påverkar fasföljden? Varför är den viktig? Är det inte så att det bara är vid roterande "apparater" som den spelar roll?

E elmont skrev:
Och hur påverkar fasföljden? Varför är den viktig? Är det inte så att det bara är vid roterande "apparater" som den spelar roll?
Elektrikern fick 14 000 kr för ett jobb som tog 40 minuter. Boxen köper han in för max 5k så jag tycker att man kan förvänta sig ett gott hantverk men det tycker jag inte att jag fick. Det hade tagit tio sekunder att inte byta plats på faserna. Spelar ingen roll för mig förutom att det ser hempulat ut och jag hade gjort jobbet bättre själv.

• Gilla
Smurfen1337 och 1 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Hade en elektriker på plats som installerade en laddbox via fasadskåpet. Kände ganska snabbt att det här bör jag nog dubbelkolla. Har jag på fötterna för att be honom komma tillbaka eller är det lika bra att fixa det själv?

1. Fasskena utomhus känns onödigt med tanke på kondensrisk, jag skulle valt RK.
2. Bytt ordning på färgerna för de tre faserna mellan JFB och brytaren. Grå-svart-brun blev svart-grå-brun
3. Skalat lite väl mycket ibland.
4. Han satte upp ett kombiuttag enfas+ trefas bredvid fasadskåpet. Enfasuttaget fungerar inte att ladda en hybridbil med om man inte vänder stickkontakten åt "fel" håll så kabeln trycker upp locket. Finns det någon standard för på vilken sida fasen ska sättas i kombiuttag? Jag brukar köra till vänster i vanliga uttag.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Det är nog inte meningsfullt att du ber någon som gjort det så att komma tillbaks för att bättra något undvik att använda tjänsterna framöver det är nog enklast. Och det finns väldigt lite du kan klaga på med lite mer formell kraft bakom så du är den som förlorar mest på en kamp i efterhand i såna fall.

1. Som det är placerat och som inredningen i skåpet ser ut efter många år är risken för problem med fasskena ytterst marginell närmast helt teoretisk i ditt specifika fall. Det är inte så ofta det är en risk med skena undertill och vanligare som trigger där vid fukt är dålig kapning av skenor med spånor eller skenändarna inte avpassade i längd och utan ändskydd osv. Du kan låta det vara eller om du ser det som viktigt fixa själv med mjukledare bara du får till anslutningarna bra.

2. Det misslyckades ju redan vid kundplinten så det finns nog ingen möjlighet att påverka en sån individ att följa någon tänkt överenskommen standard för tex färger. Fattar nog inte ens vitsen med att hålla faslikhet i en anläggning så att oavsett fasföljd man kan lyckas vid kompletteringar och där rotation är viktig åstadkomma det vid sista anslutningen tex motorplint. I ditt fall kunde ju oavsett färg mot färg hållts hela vägen men det får du bortse från och konstatera att hjärnverksamheten och bedömning av vad som för stunden inte spelar någon roll men på sikt kan vara bra eller väsentligt inte är på topp ens i elbranschen.

3. Det du har är som nämnts tidigare inget anmärkningsvärt och det är inom rimliga gränser bättre med lite mer skalning än för lite med risk för isolering under anslutningar som exempel. Testa med en annan firma nästa gång och då kanske även sk osvenskt ställ lite frågor före så kanske du får en uppfattning av förmågorna innan det är för sent.

4. Som skrivits tidigare är det konsekvensen av en lätt misslyckad övervakning av att "fungerande" skyddsjord finns i uttaget. Vill du vara lite finstilt och lägga fas till höger i kombiuttagets schuko med lockets gångjärn upptill bör du komma bättre ut att lyckas med fabrikstillverkad utrustning med vinklad stickpropp. I fallet med laddning och den typen övervakning är du nog väldigt säker på att slippa det problemet då om tillverkaren är vettig.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar. Bytte plats på fasen i kombiuttagets 230V-uttag igår och byta plats på faserna i trefasuttaget kan jag göra till våren. Kan jag ha kvar 5G2,5mm2 från plintarna till jordfelsbrytaren utan att sova dåligt på natten så lämnar jag detta och går vidare!

I vår ska motsvarande jobb göras på sommarstugan. Den gången blir det en kravspec på detaljnivå! Knasigt att man som lekman ska behöva skriva en manual till fackmannen! :-)

daddydj daddydj skrev:
Tack för utförligt svar. Bytte plats på fasen i kombiuttagets 230V-uttag igår och byta plats på faserna i trefasuttaget kan jag göra till våren. Kan jag ha kvar 5G2,5mm2 från plintarna till jordfelsbrytaren utan att sova dåligt på natten så lämnar jag detta och går vidare!

I vår ska motsvarande jobb göras på sommarstugan. Den gången blir det en kravspec på detaljnivå! Knasigt att man som lekman ska behöva skriva en manual till fackmannen! :)
I ditt fall är just valet 2.5 mm2 som matning hett korrekt och om övrigt där burit spår av fackmässighet och omsorg skulle det pekat mot professionalism nu är det väl mest ett fall av blind höna och korn som fallit ut på rätt sida. Lycka till vid nästa jobb!

daddydj daddydj skrev:
Jo, det verkar vara blandat. Här är en bild. Kommer kablar från mätaren som sedan går in till normcentralen inomhus. Samt att elektrikern nu skarvat på Nexans 5G2,5 mm2 EQLQEasy också.
Ni som kan detta, hur stort fel är det att blanda ledartyper under samma bleck som det är gjort här? Ska inte egentligen den nya ledaren sitta under ett till, nytt, bleck ovanpå de befintliga?

Alla dessa plintar haka ha två överfall och olika sorter lägg under bleck , FK/RK tillsammans och EK undersamma, de senare kan vara lite kluriga om dom är av olika m2 , är det bara två så får lägga en på varje sida under överfallet och kolla så dom sitter fast

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.