3 855 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Sälja modifierade USB-kablar - lagligt?
Sida 1 av 2
Om jag skulle köpa färdiga USB-kablar från Kina och modifiera dem på något sätt, kan jag då fortfarande lagligen sälja dem till konsument? Finns det några regelverk kring prylar som USB-kablar vad gäller brandsäkerhet och liknande? Kan jag sälja de modifierade USB-kablarna och friskriva mig från allt ansvarstagande ifall att något skulle gå snett?
K knapert skrev:Om jag skulle köpa färdiga USB-kablar från Kina och modifiera dem på något sätt, kan jag då fortfarande lagligen sälja dem till konsument? Finns det några regelverk kring prylar som USB-kablar vad gäller brandsäkerhet och liknande? Kan jag sälja de modifierade USB-kablarna och friskriva mig från allt ansvarstagande ifall att något skulle gå snett?
Elektronik måste vara CE märkt och uppfylla lagkrav. Vid modifikation skulle jag inte säga att den ursprungliga märkningen gäller.
Sätter du en vara på marknaden så är det ditt ansvar att varan uppfyller dom krav som finns inom EU. Så oavsett om du köper och säljer kablarna utan att modifiera dom eller om du ändrar på dom så är det helt och hållet ditt ansvar och du måste kunna visa att dom uppfyller kraven.
Som importör eller tillverkare är du ansvarig för att produkten uppfyller alla relevanta eu-direkriv på produkter du säljer på den europeiska marknaden. Vad som gäller för en USB-kabel vet jag inte men med rätt kunskap är det säkert inga som helst problem.
Låter intressant tycker jag. Får man fråga på vilket sätt du tänker modifiera kabeln, eller är det en affärshemlighet?
Låter intressant tycker jag. Får man fråga på vilket sätt du tänker modifiera kabeln, eller är det en affärshemlighet?
Oj, flera som han före
Bästa svaret
Vill understryka att det givetvis inte är omöjligt. Driver själv en konsultfirma som utvecklar styrsystem för maskiner. Vi lägger rätt mycket energi på att uppfylla t.ex. emc- och maskindirektivet.
En kabel känns rätt odramatiskt, men det kräver nog att man är beredd att investera en slant för att reda ut vilka krav som är relevanta och säkerställa att dom är uppfyllda. Själva CE-märklingen ansvarar du själv för.
Om du är seriös kan jag tipsa om en snubbe som livnär sig på att hjälpa sånna som för in produkter på den europeiska marknaden. Tar hjälp av honom själv i bland. En kabel är som sagt en enkel produkt så det borde inte kosta massor.
En kabel känns rätt odramatiskt, men det kräver nog att man är beredd att investera en slant för att reda ut vilka krav som är relevanta och säkerställa att dom är uppfyllda. Själva CE-märklingen ansvarar du själv för.
Om du är seriös kan jag tipsa om en snubbe som livnär sig på att hjälpa sånna som för in produkter på den europeiska marknaden. Tar hjälp av honom själv i bland. En kabel är som sagt en enkel produkt så det borde inte kosta massor.
Redigerat:
CE-märkningen är ju en sak. Men även USB-märkingen är omgiven av regler men jag är väldigt osäker på påföljden. Att modifiera USB-compliant hårdvara och sälja den vidare som USB-compliant utan vidare analys är kanske ingen höjdare.
USB.org har mer info.
De skriver bland annat:
All companies seeking to use the USB-IF logos on their product must have a valid USB-IF Trademark License Agreement on file with the USB-IF and the product must be certified.
USB.org har mer info.
De skriver bland annat:
All companies seeking to use the USB-IF logos on their product must have a valid USB-IF Trademark License Agreement on file with the USB-IF and the product must be certified.
Där ser man.D Daniel_M_ skrev:CE-märkningen är ju en sak. Men även USB-märkingen är omgiven av regler men jag är väldigt osäker på påföljden. Att modifiera USB-compliant hårdvara och sälja den vidare som USB-compliant utan vidare analys är kanske ingen höjdare.
USB.org har mer info.
De skriver bland annat:
Är det endast kabeln och inte nätdelen/trafon/laddare du menar? I så fall är det ju en passiv kabel och egentligen inte någon elektronik. Kanske omfattas av regelverk ändå. Tänker på diverse kablar till elektronik tex högtalarkablar, RCA kablar, hörlurskablar, hdmi. Det borde vara det som kablarna kopplas till som är certifierat, tex avsäkrat. Just USB kan ju användas för att ladda med 5V och någon A så det kanske är speciella krav, men tycker det är själva laddaren som borde vara det viktiga att certifiera och dom ska klara tex kabelbrott och kortslutning.
Tack för alla grymt hjälpsamma inlägg!
Det jag har tänkt göra med USB-kablarna är som bilden nedan visar, alltså kapa kabeln på mitten och löda fast USB-kabelns nu två delar till någon separat kopplingsmekanism (de tjocka metallklumparna i bilen). Sen värmer man upp ena kabeln och snurrar den så att det ser ut som gamla telefoner och dylikt.
Det är en liten hobby jag har, sysslar med detta på fritiden, och tänkte att man kanske kunde börja sälja lite på Etsy eller liknande, som en side business till mitt heltidsjobb!

Det jag har tänkt göra med USB-kablarna är som bilden nedan visar, alltså kapa kabeln på mitten och löda fast USB-kabelns nu två delar till någon separat kopplingsmekanism (de tjocka metallklumparna i bilen). Sen värmer man upp ena kabeln och snurrar den så att det ser ut som gamla telefoner och dylikt.
Det är en liten hobby jag har, sysslar med detta på fritiden, och tänkte att man kanske kunde börja sälja lite på Etsy eller liknande, som en side business till mitt heltidsjobb!

Det vore kanon om du på något sätt hade kunnat skicka mig hans epostadress eller hemsida eller liknande!N nybyggarn3 skrev:
Låter som en rätt småskalig rörelse. Kanske ändå värt att ställa frågan till kineserna om dom inte kan leverera kabeln som du vill ha den.K knapert skrev:Tack för alla grymt hjälpsamma inlägg!
[bild]
Även kablarna har en liten hjärna inmonterad numera (hur ska datorn/navet som matar ut 5A annars veta att kabeln och strömmottagaren mår bra av att kunna lasta navet med 5A ?)P Pin skrev:Är det endast kabeln och inte nätdelen/trafon/laddare du menar? I så fall är det ju en passiv kabel och egentligen inte någon elektronik. Kanske omfattas av regelverk ändå. Tänker på diverse kablar till elektronik tex högtalarkablar, RCA kablar, hörlurskablar, hdmi. Det borde vara det som kablarna kopplas till som är certifierat, tex avsäkrat. Just USB kan ju användas för att ladda med 5V och någon A så det kanske är speciella krav, men tycker det är själva laddaren som borde vara det viktiga att certifiera och dom ska klara tex kabelbrott och kortslutning.
Det finns en google-tekniker som har skrivit om kvaliteten på kablar och väggvårtor inklusive fel i dem (jo det är gott om utrustning som ljuger om hur bra de är.)
Ett exempel är kablar som lyckligt för över 5A men har så dålig konstruktion så att spänningen (kabelns resistans är för hög) faller alldeles för mycket.
Det är möjligt att man kan hitta en grossist med "färdigsnurrade" kablar, men jag gör ju detta för skojs skull också.N nybyggarn3 skrev: