Har 3 dimmers i köket. Sitter mot kakel.
Dom är inte satta i en 3-facks ram vilket jag tycker hade varit snyggast. Utan är separata och separerade 2-4cm.
Men det stora problemet som stör mig är att dom inte är satta rakt ovanför varandra - måste varit en vindögd byggare som gjort hål och satt dosorna :)

min tanke är att byta dessa till Schnider Renova runda dimmers - då detta sitter i resten av boendet. Så det blir enhetligt. Plus att dessa dimmers inte kan dimma LED.

Kakel är inte kapat snyggt runt runda dosan i väggen. Utan kapat med en smörkniv och en hammare. Så sätter jag runda renova kommer det inte bli snyggt runt kanterna.

kan jag skapa en snyggt vit målad rund ”ram” i trä stor nog som jag limmar med sättlim för att dölja eventuella fula kakelkanter. Ser till att sätta som helt i lod/rakt på linje. Och sen skruvar renova dimmers direkt i dessa. För det brukar finnas lite spelrum/wiggleroom inuti dosan för själva dimmers?

dvs lösa:
- Att dom inte sitter rakt
- fula kakelkanter runt dimmerns ram.

vad tror ni om min idé?
Nån med en bättre ide?

tack på förhand
Tre ojämnt placerade vita dimmers mot kaklat köksvägg, ej i lod eller i samma ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldosa med ojämnt kapat kakel och utstickande koppartrådar bakom en demonterad dimmermekanism i köket.
Skapa konto

Om du på övre/undre dimmern vrider fästringen så skruvarna sitter lodrät och pressar dimmern så långt till vänster som det går.
På den undre så långt till höger som det går, hamnar de i lod då ?

nisse123 nisse123 skrev:
Om du på övre/undre dimmern vrider fästringen så skruvarna sitter lodrät och pressar dimmern så långt till vänster som det går.
På den undre så långt till höger som det går, hamnar de i lod då ?
Kan prova. Bra tips.
Men då nya renova dimmers är av rund typ istället för fyrkantig. Känns det som att jag vill bygga nån tunn extra-ram för att dölja dåligt kapade kakelplattor ?

Eller så får du öppna upp väggen och flytta dosorna, laga väggen och byta ut kaklet. Det är inte speciellt svårt bara tråkigt. Kaklet är ju ett standardkakel som du lätt kan hitta i en byggbutik.

A
Det finns tapetskydd som tillbehör till renova. De går att trimma till så att de precis täcker plattsättarens misstag, om storleken på tapetskydden inte är till belåtenhet.

Tycker enligt bilden att brytarna ser ut att sitta lika långt från fodret allesamman. Det kanske bara är en synvilla.

Tre runda brytare kommer nog inte ge samma skeva intryck som de tre fyrkantiga brytarna gör.

E elmont skrev:
Eller så får du öppna upp väggen och flytta dosorna, laga väggen och byta ut kaklet. Det är inte speciellt svårt bara tråkigt. Kaklet är ju ett standardkakel som du lätt kan hitta i en byggbutik.
Har funderat på det. Men känns som ett himla projekt för att justera 3-4mm .
Känns som det kan bli ”okej” med en extra ram runt för att dölja?

A Emil_K skrev:
Det finns tapetskydd som tillbehör till renova. De går att trimma till så att de precis täcker plattsättarens misstag, om storleken på tapetskydden inte är till belåtenhet.

Tycker enligt bilden att brytarna ser ut att sitta lika långt från fodret allesamman. Det kanske bara är en synvilla.

Tre runda brytare kommer nog inte ge samma skeva intryck som de tre fyrkantiga brytarna gör.
nej men titta. Sökte på renova tapetskydd nu och hittade. Att jag missat dessa. Precis vad jag behöver. SUPERTACK. Testar med dessa och ser om det går att få 99% bra med dom

A Emil_K skrev:

Tack för tipset. Se slutresultatet med tapetskydd och runda renova dimmers. Det dolde alla fult kapade kakelplattor fint. Detta går att leva med :)

Vit kakelvägg med runda dimmers och tapetskydd, döljer kapade plattor, nära ett dörröppning.
Skapa konto

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.