2 323 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Få elektriker att koppla in element i hemmabyggd lackeringsugn
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Hur skulle ni resonerat om en privatperson ringt och bett er koppla in ett par värmeelement i en hemmabyggd pulverlackeringsugn?
hur ser ansvarsbiten ut? Misstänkt frångår man tillverkarens anvisning gällande elementet i bästa fall och bygger ngt brandfarligt i värsta?
Tackar man ja till ett sånt jobb?
hur ser ansvarsbiten ut? Misstänkt frångår man tillverkarens anvisning gällande elementet i bästa fall och bygger ngt brandfarligt i värsta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ansvaret går väl att avtala om. Vad vill han egentligen ha hjälp med? Han kanske underförstått vill att du ska godkänna hans konstruktion. Så kom överens om vem som ansvarar för vad.
Om värmeelementen har en installationsanvisning så skulle jag följa den slaviskt i detta fall, vilket kanske innebär att jag låter bli.
Om värmeelementen har en installationsanvisning så skulle jag följa den slaviskt i detta fall, vilket kanske innebär att jag låter bli.
Inga problem med att installera värme på en sådan plats, men informera kunden om att det som monteras ska allt vara explotionssäkert och då blir det bra mycket dyrare med materielen. . Sen om kunden gjort något själv så avsäger du dig jobbet om du inte får göra om något till rätt kapslingsklass. Skriv då ett avtal med kunden om att det ska vara explotionssäkert materiel som installeras och kostnader för dom delarna är mycket högre och kunden ska vara medveten om. det Då har du på fötterna.norrbottenssnickaren skrev:
Hur skulle ni resonerat om en privatperson ringt och bett er koppla in ett par värmeelement i en hemmabyggd pulverlackeringsugn?
EDit det gäller all el , även belysning , strömbrytare och vägguttag ska vara av blockerat sort., normal så sätts inga vägguttag i lackeringsboxar
Varför ska det vara explosionssäkert i en ugn för pulverlackering?J jonaserik skrev:Inga problem med att installera värme på en sådan plats, men informera kunden om att det som monteras ska allt vara explotionssäkert och då blir det bra mycket dyrare med materielen. . Sen om kunden gjort något själv så avsäger du dig jobbet om du inte får göra om något till rätt kapslingsklass. Skriv då ett avtal med kunden om att det ska vara explotionssäkert materiel som installeras och kostnader för dom delarna är mycket högre och kunden ska vara medveten om. det Då har du på fötterna.
EDit det gäller all el , även belysning , strömbrytare och vägguttag ska vara av blockerat sort., normal så sätts inga vägguttag i lackeringsboxar
Jag använder en keramikugn till delarna jag pulverlackar,jag förstår inte vad som ska kunna explodera?
Det är pulver som i ett visst tillstånd av värme/syre som gör att det kan vara explosivt. Du har troligen en köpt dito, Viss skillnad på ett hembygge som det talas om, och när det gäller spiraler som ska glöda. Ingen info om vad för element som skulle användas, tror inte det är vanliga radiatorer till det, utan något skarpare för att få upp tempen för pulverlackning . flera 100 C är nog vettigt att tänka sig.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
det är slaktade värmeelement från vanliga hushållsugnar som avses.J jonaserik skrev:Det är pulver som i ett visst tillstånd av värme/syre som gör att det kan vara explosivt. Du har troligen en köpt dito, Viss skillnad på ett hembygge som det talas om, och när det gäller spiraler som ska glöda. Ingen info om vad för element som skulle användas, tror inte det är vanliga radiatorer till det, utan något skarpare för att få upp tempen för pulverlackning . flera 100 C är nog vettigt att tänka sig.
OK inga glödande spiraler då. nu kan jag inte det med tempen för pulver, hur hög temp behövs då. vanliga ugnar går till 300C så kanske inte är något problem med tempen. Sen hur elementen är monterade är en annan sak som byggaren själv avgör och antal element. Termostat för det går att använda samma som till en vanlig ugn. Men bara till 3 element som normalt är i en spis. Över 3 st så bör det nog vara en kontaktor som kopplar in.
Klicka här för att svara