Hej,

generell fråga: kan gamla spisar normalt läcka ström?
Hur mycket är ”normalt” för en spis/ugn som är upp till 10 år gammal?

En elektriker sa att det såg ut som att det runnit ner vatten som kunde orsaka problemet. Han kunde dock inte säga om det var hela eller del av problemet.

är det normalt att såna här problem uppstår för spisar/hällar som är 5-10 år gamla?

fick tyvärr inte svar av elektrikern. Han tyckte det var roligt och skrattade åt att jag inte hade koll på jordfelsbrytare. Jag ifrågasatte varför han skrattade och då blev han sur!

• Gilla
tjockcitron
  • Laddar…
Ja, gamla spisar kan läcka tillräckligt för att lösa en JFB. Det är vanligt. Men en 10 år gammal häll ska inte läcka, möjligen en spis. Det är då vanligen ugnen som läcker ström. Vad är ditt symptom?

En elektriker som häcklar sina kunder är inte rädd om sina kunder...

Hej, nej jag antar att det är spisen/ugnen som läcker. Det är som en separat ugn och sen en häll ovanpå.
Nu vet jag inte hur mycket den läcker men jag har använt den i tre år utan jordfelsbrytare. Äldre bostad. Han menar att den är livsfarlig, hur seriöst borde jag ta på hans ord?
Nu installerade han en jordfelsbrytare och därmed vill den inte fungera pga detta jordfel.

Så, är det ugnen eller hällen som löser ut JFBn? Beskriv exakt när den löser.

Det går inte att kommentera detta jordfel heller. Det kan vara ett litet läckage, men kan lika gärna vara en felaktigt inkopplad JFB ! Så beskriv dina symptom lite mer. Skyddar JFBn mer än spisen, kanske hela huset?

Hej,
Hmm jag måste nog försöka få mer information av elektrikern innan jag kan svara på det.
Jag försöker återkomma när jag får nåt svar!

Du behöver ingen information alls från elektrikern. Han kan endast svara på hur JFBn är inkopplad.
Börja med att slå av JFBn och kontrollera vad som blev strömlöst, endast spisen, halva huset eller hela?
Kan du använda alla elapparater i huset utan att JFBn löser?
Kan du använda t.ex en värmefläkt, vattenkokare eller annat med hög effekt utan att JFBn löser?
Kan du använda hällen utan att JFBn löser?
Kan du använda ugnen utan att JFBn löser?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.