Jag har i år bytt ut en del ljusslingor ute till LED varianter och reagerar på att de "blinkar" ibland när de är på.

De lyser "normalt" men sen blinkar till kraftigare lite nu och då, ibland kommer det en blink med 1-2 sekunder mellan men sen kan det dröja en minut innan nästa blink. Vissa kvällar blinkar de inte alls...

Det är fyra slingor på samma uttag och alla blinkar samtidigt så det är något med matningen. De styrs via ett Nexa relä så jag trodde först det var det men när jag pluggar i slingorna direkt i ett annat uttag blinkar de även där.

Känns ju det är någon "störning" men den kommer väldigt ojämnt...

Bor du i stad, större samhälle, samhälle på landsbygden, ensligt på landsbygden?

Pump(ar), motorer mm som startar då å då?

När du provade slingorna i andra uttaget, var det då samma säkring? Eller samma fas?

Demmpa Demmpa skrev:
Bor du i stad, större samhälle, samhälle på landsbygden, ensligt på landsbygden?

Pump(ar), motorer mm som startar då å då?

När du provade slingorna i andra uttaget, var det då samma säkring? Eller samma fas?
Landsbygd får man väl säga (dock Stockholms län)...
Bra fråga, jag vet faktiskt inte om det är samma fas...

Nu ikväll blinkar de inte...

Jag tänkte också på pump men det är bara värmepumpen och den slår inte på så ofta.
Kan ju vara cirkulationspumpen men den borde inte hacka på/av med sekund mellanrum heller...

När det är på landsbygden så kan det vara relativt svagt elnät. Om då någon granne har något kraftigt som drar mycket startström så kan det tyvärr ge störningar up på elnätet.

Är det ”bara” under viss tid på dygnet eller är det dygnet runt?

Man kan ta och försök föra en loggbok, för att försöka få fram något mönster.

Börja med å undersök om felet uppkommer på en eller flera fas(er).

Nästa steg är att försöka utesluta all egen utrustning.

Nu spånar jag fritt:
Kanske någon radioamatör i närheten? Någon radar i närheten? Ny mobilsite som är driftsatt?

Demmpa Demmpa skrev: