Hade en elektriker på plats som installerade en laddbox via fasadskåpet. Kände ganska snabbt att det här bör jag nog dubbelkolla. Har jag på fötterna för att be honom komma tillbaka eller är det lika bra att fixa det själv?
1. Fasskena utomhus känns onödigt med tanke på kondensrisk, jag skulle valt RK.
2. Bytt ordning på färgerna för de tre faserna mellan JFB och brytaren. Grå-svart-brun blev svart-grå-brun
3. Skalat lite väl mycket ibland.
4. Han satte upp ett kombiuttag enfas+ trefas bredvid fasadskåpet. Enfasuttaget fungerar inte att ladda en hybridbil med om man inte vänder stickkontakten åt "fel" håll så kabeln trycker upp locket. Finns det någon standard för på vilken sida fasen ska sättas i kombiuttag? Jag brukar köra till vänster i vanliga uttag.
1. Fasskena utomhus känns onödigt med tanke på kondensrisk, jag skulle valt RK.
2. Bytt ordning på färgerna för de tre faserna mellan JFB och brytaren. Grå-svart-brun blev svart-grå-brun
3. Skalat lite väl mycket ibland.
4. Han satte upp ett kombiuttag enfas+ trefas bredvid fasadskåpet. Enfasuttaget fungerar inte att ladda en hybridbil med om man inte vänder stickkontakten åt "fel" håll så kabeln trycker upp locket. Finns det någon standard för på vilken sida fasen ska sättas i kombiuttag? Jag brukar köra till vänster i vanliga uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fasskena som monteras i utrymme som kan ge kondens sätter man på översidan, annars blir det hängränna eller med RK på undersidan. Ordningen på kabelfärger har inte så stor betydelse, men idag brun, svart, grå som standard. Det med skala Tja. isoleringen bör stanna inom kant så det blir liksom petsäkert. Kombiuttaget är nog lite fel i kanske, noll/jord inte på rätt plats, konstigt, det sitter en JFB där och den brukar bryta om noll/jord ligger fel på något sätt, ingen direkt standard på höger/vänster sida på vanliga uttag, är vad elis själv har för vana..
För att kunna säga något måste alla kåpor bort och ser hur det är kopplat.
För att kunna säga något måste alla kåpor bort och ser hur det är kopplat.
Vilken kabel är matningen, den till vänster ser inte ut att vara mer än 2,5 m2 bör vara minst 6 m2 , nu kommer no andraoch säger , det berör på en massa olika saker och det håller på korta sträckor, i o.f. sant men ändå i mitt tycke 6 m2
Nu har jag kollat kablarna. Matningen är kabeln till vänster och kabeln till höger går till kombiuttaget. Både kablarna är EXQ Easy 5G2,5. Jag funderade också på om man skulle köra 6mm2 upp till jordfelsbrytaren. Visst är det en kort sträcka men samtidigt så kostar det väldigt lite extra. Elektrikern var här i 40 minuter och drog in några tusen på jobbet skulle jag tro. Staten sponsrade med 50 % grönt avdrag på både laddbox och jobb.
Bra med snabbjobb och snabba pengar. 2,5 m2 ut till kombi är inte fel , men det övriga bör göras om, matningen som är där går kanske i en urklippt del av plåtskydd och direkt på utgående kundplintar. Klart mycket mer jobb med en 5X6 m2 . Gjorde hen det idag så var det hemgång som gjorde snabbjobbet snabbt. Säger nog som en del på forumet säger. Gör om gör rätt.. sen det med uttaget måste kollas upp ordentligt.löser inte JFB när du vänder stickproppen så kan jord saknas, eller är det en stickpropp utan jordbleck
Istället för att stirra dig blind på kosmetiska detaljer som färg på ledarnas isolering kanske du borde fundera över det elektriska. Jag gissar att han av någon anledning växlat två faser för att få en annan fasordning. Varför det behövs, eller varför elektriker trodde att det behövdes, låter jag vara osagt men att enbart haka upp sig på färgerna leder ingenstans.daddydj skrev:
Det finns en flytande gråskala mellan perfekt och bedrövligt som sen tippar över till att vara farligt eller fel. I det här fallet är det ren kosmetika och praktiskt och säkerhetsmässigt helt irrelevant. Det är bara teoretiker och tangenbordskrigare som har tid och ork att nagelfara varje anslutning och indignerat påpekade att det syns någon milimeter koppar här och var. Öppna vilket elskåp med som helst och du hittar alltid lite synlig koppar. I verkligheten finns det ingen som konsekvent får till det perfekt. Inte ens om du har en skaltång med skala och skalar exakt 10mm till en anslutning som kräver 10mm så blir det inte perfekt varje gång. Ledarna rör lite på sig i förhållande till isoleringen när den böjs. Efter att du gjort anslutningen och sedan hyfsar till ledaren blottas ofta lite koppar. Det är fullt normalt och världen går inte under för det. Här har vi en fördel med de ofta hett omdebatterade ändhylsorna. En ändhylsa med krage täcker den lilla glipa som uppstår när ledaren böjs. Men visst, om det varit ändhylsor här hade någon garanterat hävdat att så gör man inte på FK och det är helt onödigt.daddydj skrev:
Så vitt jag vet saknar Schuko-kontakter/-uttag polaritet och rent elektriskt spelar det ingen som helst roll om L och N växlas i ett enfasuttag. Så vad menar du? Antingen är du helt ute och cyklar eller så misslyckas du helt med att beskriva problemet. Missade du att säga att kombiuttag är ett blått 1-fas CEE-don? Det har i så fall polaritet och kan bara kopplas korrekt på ett sätt, även om det även där helt saknar betydelse elektriskt.daddydj skrev:
Redigerat:
Nu har jag öppnat och kollat lite mer.
1. Via surf på diverse forum så visar det sig att många 230V "nödladdare" till elbilar/hybrider faktiskt har en fasordning och inte fungerar om man råkar vända de fel. Fasen till vänster är optimalt. Helt ok att min elektriker inte kände till detta och jag kommer bara att ladda med 3-fas men gick ändå ut och vände på faserna i 230V-uttaget på kombiuttaget så att eventuella middagsgäster får det lite enklare. Detta är bara ett problem för att själva kontakten på laddarna är ganska maffig och locket till uttaget kommer i kläm om man måste vinkla uppåt.
2. Byta till RK eller sätta fasskenan på ovansidan löser jag enkelt själv.
3. Jag är fullt medveten om att färgerna inte spelar någon roll men jag är 100 % säker på att elektrikern inte hade någon tanke med att byta fasordning. Han var aldrig inne i huset och mätte inget utomhus utan satte bara in grejerna snabbt som attan. Jag kanske är nitisk men jag tycker att det finns en poäng med att all el följer en viss standard. I kombiuttaget har han exempelvis skarvat brun och grå tråd. Inget fel elektriskt men onödigt i min mening.
4. Kvar återstår då frågan om jag behöver byta ut matningen till jordfelsbrytaren? Övriga interna kablar är 6 mm2.
1. Via surf på diverse forum så visar det sig att många 230V "nödladdare" till elbilar/hybrider faktiskt har en fasordning och inte fungerar om man råkar vända de fel. Fasen till vänster är optimalt. Helt ok att min elektriker inte kände till detta och jag kommer bara att ladda med 3-fas men gick ändå ut och vände på faserna i 230V-uttaget på kombiuttaget så att eventuella middagsgäster får det lite enklare. Detta är bara ett problem för att själva kontakten på laddarna är ganska maffig och locket till uttaget kommer i kläm om man måste vinkla uppåt.
2. Byta till RK eller sätta fasskenan på ovansidan löser jag enkelt själv.
3. Jag är fullt medveten om att färgerna inte spelar någon roll men jag är 100 % säker på att elektrikern inte hade någon tanke med att byta fasordning. Han var aldrig inne i huset och mätte inget utomhus utan satte bara in grejerna snabbt som attan. Jag kanske är nitisk men jag tycker att det finns en poäng med att all el följer en viss standard. I kombiuttaget har han exempelvis skarvat brun och grå tråd. Inget fel elektriskt men onödigt i min mening.
4. Kvar återstår då frågan om jag behöver byta ut matningen till jordfelsbrytaren? Övriga interna kablar är 6 mm2.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jordfelsbrytaren löser inte ut men laddaren signalerar fel och laddar inte bilen. Verkar vara väldigt vanligt. Jag lånade en Skodahydrid en vecka så Volkswagengruppens originalladdare vill ha fasen på ena sidan och även Teslaladdarna enligt folk på Teslaforum.E elmont skrev:
Det är fortfarande ett konstruktionsfel om det är så.daddydj skrev: