7 097 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Kabelkanal mellan våningar?
Sida 1 av 2
Kände inte att det fanns något klockrent underforum för denna fråga (passar lika bra/dåligt i flera).
Jag skall göra något lite udda.
Jag har ett datorum på undervåningen och på våningen ovanför vill jag kunna skapa en "arbetsplats". Vill då kunna dra kablar (video, tangentbord, mus etc) genom ett hål i golvet till ett hål i taket i datorrummet. I och med att jag behöver få igenom kablar med sina kontaktdon så behöver det vara ett relativt stort hål.
Den enkla lösningen är borra hål i tak och golv och dra igenom ett PVC-rör. Gissar ca 50mm
Funderar dock på om det finns lämpligare lösningar i form av något som är mer rektangulärt så jag kan hålla hålet en aningen närmre väggen. Här skulle man kanske kunna tänka sig ett rektangulärt "rör" som är typ 25x50mm. Finns det något sådant som "hyllprodukt"?
Jag skall göra något lite udda.
Jag har ett datorum på undervåningen och på våningen ovanför vill jag kunna skapa en "arbetsplats". Vill då kunna dra kablar (video, tangentbord, mus etc) genom ett hål i golvet till ett hål i taket i datorrummet. I och med att jag behöver få igenom kablar med sina kontaktdon så behöver det vara ett relativt stort hål.
Den enkla lösningen är borra hål i tak och golv och dra igenom ett PVC-rör. Gissar ca 50mm
Funderar dock på om det finns lämpligare lösningar i form av något som är mer rektangulärt så jag kan hålla hålet en aningen närmre väggen. Här skulle man kanske kunna tänka sig ett rektangulärt "rör" som är typ 25x50mm. Finns det något sådant som "hyllprodukt"?
Det är väl enklare att använda tex Teamviewer…N Nizztos skrev:Kände inte att det fanns något klockrent underforum för denna fråga (passar lika bra/dåligt i flera).
Jag skall göra något lite udda.
Jag har ett datorum på undervåningen och på våningen ovanför vill jag kunna skapa en "arbetsplats". Vill då kunna dra kablar (video, tangentbord, mus etc) genom ett hål i golvet till ett hål i taket i datorrummet. I och med att jag behöver få igenom kablar med sina kontaktdon så behöver det vara ett relativt stort hål.
Den enkla lösningen är borra hål i tak och golv och dra igenom ett PVC-rör. Gissar ca 50mm
Funderar dock på om det finns lämpligare lösningar i form av något som är mer rektangulärt så jag kan hålla hålet en aningen närmre väggen. Här skulle man kanske kunna tänka sig ett rektangulärt "rör" som är typ 25x50mm. Finns det något sådant som "hyllprodukt"?
Jag förstår inte heller varför du skulle komma närmare väggen med en rektangulär kanal jämfört med en cirkulär. Det är samma problem med att göra hål i ett befintligt bjälklag, det som begränsar dig är hur nära väggen du kan borra/såga. Att göra ett mindre hål än säg 50x100 mm lär vara en utmaning om du inte bygger upp det från grunden.
Vad består bjälklaget av? Är det ens görligt?
Varför vill du inte ha en dator på övervåningen? Om det nu absolut måste vara så, använd en KVM-extender över Cat6, då räcker det med att borra ett 8 mm (eller så) hål mellan våningarna och dra igenom en nätverkskabel. Ev kan du använda befintlig kanalisation. Nätverkskabel är lätt att kontaktera hemma.
Vad består bjälklaget av? Är det ens görligt?
Varför vill du inte ha en dator på övervåningen? Om det nu absolut måste vara så, använd en KVM-extender över Cat6, då räcker det med att borra ett 8 mm (eller så) hål mellan våningarna och dra igenom en nätverkskabel. Ev kan du använda befintlig kanalisation. Nätverkskabel är lätt att kontaktera hemma.
Absolut görbart. Spånskiva på ovanvåning. Rockwoll som man får kämpa lte med att få röret igenom (säkert den största utmaniningen). Gips på glespanel i taket. Golvet ovanpå spånskvorna är inte lagt ännu, håller på med ombyggnad. Ser precis var bjälkarna går så riskerar inte att göra hålet i en av dem.tommib skrev:
Jag förstår inte heller varför du skulle komma närmare väggen med en rektangulär kanal jämfört med en cirkulär. Det är samma problem med att göra hål i ett befintligt bjälklag, det som begränsar dig är hur nära väggen du kan borra/såga. Att göra ett mindre hål än säg 50x100 mm lär vara en utmaning om du inte bygger upp det från grunden.
Vad består bjälklaget av? Är det ens görligt?
Varför vill du inte ha en dator på övervåningen? Om det nu absolut måste vara så, använd en KVM-extender över Cat6, då räcker det med att borra ett 8 mm (eller så) hål mellan våningarna och dra igenom en nätverkskabel. Ev kan du använda befintlig kanalisation. Nätverkskabel är lätt att kontaktera hemma.
Rektangulärt rör sticker ut mindre från väggen med samma area.
Är en stationär lite kraftfullare dator. Behöver få upp video och usb.D Dublin skrev:
Bara dessa kräver inget jätterör men vill gardera mig för lite andra tankar jag har också.
I mitt huvud känns 25x50 lagom stort för rektangulärt och 50 om det är cirkulärt.
Aluminiumrör då? Borde förhoppningsvis hålla ihopN Nizztos skrev:
https://www.hornbach.se/shop/KAISER...-50x20x2-mm-2-m/3375108/artikel-detaljer.html
Aluminium är ett alternativ. Finns ännu bättre, för mig, dimensioner också och jag vet var jag får tag på dessa.D Dublin skrev:
Vet dock inte om det är ett bra/dåligt alternativ för att dra kabel igenom. Om inte annat får man vara noga med att runda kanterna efter kapningen så de inte skär in i kablarna. Kanske lite bökigare att kapa jäms med golv/tak men det är nog lösbart.
