3 860 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Sälja modifierade USB-kablar - lagligt?
Ok visste inte detS skaraborgsfakir skrev:Även kablarna har en liten hjärna inmonterad numera (hur ska datorn/navet som matar ut 5A annars veta att kabeln och strömmottagaren mår bra av att kunna lasta navet med 5A ?)
Det finns en google-tekniker som har skrivit om kvaliteten på kablar och väggvårtor inklusive fel i dem (jo det är gott om utrustning som ljuger om hur bra de är.)
Ett exempel är kablar som lyckligt för över 5A men har så dålig konstruktion så att spänningen (kabelns resistans är för hög) faller alldeles för mycket.
men är verkligen kablarna föremål för CE märkning? Kollade allt jag har hemma och kablarna saknar märkning, medan väggvårtorna är CE märkta.
CE är för produkter som täcks av någon harmoniserad reglering. På rak arm kommer jag inte på någon sådan. Om ingea direktiv är applicerbara så vare sig ska eller får produkten märkas med CE.
USB-logotypen är skyddad och det finns strikta regler kring när den får användas. Är den på kabeln får den modifierade kabeln förmodligen inte säljas (om inte du gör sig besväret och tar kostnaden för certifiering).
USB-logotypen är skyddad och det finns strikta regler kring när den får användas. Är den på kabeln får den modifierade kabeln förmodligen inte säljas (om inte du gör sig besväret och tar kostnaden för certifiering).
Fast ibland kan det sitta en avstörningsdrossel på USB kabeln, men då är väl den medskickade kabeln en del av produkten, men en fix på kabeln för att produkten "själv" inte uppfyller kraven.
Har för mig att PS3 hade det.
Har för mig att PS3 hade det.
Ja, det är viktigt att välja rätt material från tillverkare som redovisar innehållet i sina produkter. RoHS är vad jag vet ingen cerifiering, utan man sätter stämpeln 'RoHS compliant' på sina produkter när man själv anser att halterna av de utpekade skadliga ämnena understiger gränsvärdena. Så för en så simpel produkt som en kabel med en kontakt i varje ände är det enkelt att uppfylla kraven så länge man vet exakt vad de ingående komponenterna består av.
Hur är det med REACH då? Importerar man komponenter från icke EU-land och sätter ihop det till en produkt inom EU för försäljning inom EU så bör man kolla upp den lagstiftningen med. Om du inte kan få en materialdeklaration från säljare av komponenter blir det svårt att visa att du inte har skadliga substanser i dina sladdar.
Klicka här för att svara