Jag ska ersätta min spis med separat häll/ugn.

Har idag endast ett perilexuttag monterat och behöver koppla in ett schucko också. Perilexuttaget är fullkopplat med 2.5 mm², och avsäkrat 16 A.

Måste jag gå vidare från perilex med 2,5 mm², eller kan jag gå ner till 1,5 mm² ?

Mvh

/Jonas

Du ska egentligen använda 2.5 mm² eftersom ledningen är avsäkrad med 16 A. Men då jag antar det blir utanpåliggande och en mycket kort sträcka så går det bra med 1.5 mm².

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska egentligen använda 2.5 mm² eftersom ledningen är avsäkrad med 16 A. Men då jag antar det blir utanpåliggande och en mycket kort sträcka så går det bra med 1.5 mm².
Tack för ditt svar.

Ja det är utanpåliggande. Nuvarande uttag är också utanpåliggande, så schuckon monteras kloss mot det. Gissar att vi pratar 2 dm.

Kabeln jag har hemma är EKK, 3G1,5 mm², kan jag använda den?

Den blir bra.

Tack så mycket för hjälpen!

Följdfråga.

Nu har jag mätt i perilexuttaget, och jag har 400 V mellan alla faser, och 230 V mellan faserna och nollan.

När jag mäter mellan jord och fas, så löser jfb:n. Är det som det ska?

Mvh

Jonas

tommib
Vad mäter du med? Om du mäter med en multimeter eller en normal spänningsprovare så ska JFB inte lösa då det inte ska gå tillräckligt med ström i mätkretsen. En äldre eller en defekt spänningsprovare kanske släpper igenom tillräckligt mycket ström för att det ska lösa, eller så har du en kombination av fel där spänningsprovaren så att säga tippar JFB över kanten med en egentligen ok ström.

Då är allt som det ska vara

L Lilak skrev:
Jag mäter med denna spänningsprovare.

[länk]
Jag kan på förekommen anledning berätta att just den spänningsprovaren löser ut JFB :giggle:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.