Jag håller på att göra om i hallen och skruvade ner ringledningstransformatorn i samband med det.
Den ser lite gammal och trött ut och surrar ibland tills man dunkar till lådan lite lätt.

Är det nåt som bör bytas eller går det att fortsätta använda en sån här, utan risk för att jag plötsligt brinner upp under natten?

Bonusfråga. Är det 4V - jord - 8V jag ska tolka det som?
Dvs. att det som går ut är jord och 8V helt enkelt. Klassisk ding-dong-låda som den går till.

Tackar på förhand.

• Gammal ringledningstransformator monterad på trävägg med etiketterade ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hållbarheten för en sådan här produkt är lång.
Ingen kan avgöra om den ev. skulle överhetta, men sannolikheten är låg.

Jord är det inte utan ett gemensamt mittpunktsuttag på lindningarna i sekundärsidan på transformatorn.

Om den inte blir väldigt varm, eller börjar lukta bränt, så finns ingen större anledning att byta ut den.

Ok, tack för klargörande och åsikter.
Den blir lite ljummen men inte mer än så. Då får den nog åka upp igen och fortsätta sin trogna tjänst ett tag till. Ska hålla ett öga på den emellanåt.

Håller i 100 år om man inte överlastar den. Exemplet ovan ger 4V mellan mitten och en av yttre skruvarna eller 8V mellan ytterskruvarna. Det enda som skulle föranleda byte är om elsystemet i utrymmet uppgraderats till jordat med jordfelsbrytare då den inte är dubbelisolerad eller skyddsjordad.

Perfekt. Huset fyller 100 nästa år men knappast den här manicken. Den får vänta ett tag på firande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.