El
b_hasse: Det kan vara tändning/släckning av lysrören som ger de skadliga transienterna.
Nicklas_gbg: Det blev faktiskt en Sparsnäs från Tradera Får hopppas att den funkar som den skall när den dyker upp nu. Viktigt att det dels var en batteridriven sensor som funkar i utomhusmiljö, att det är en pryl som inte kräver elektriker samt att den inte kräver en massa extra infrastruktur i form av fler zigbeeprylar och appar och annat. Så kändes som att den passade in precis på vad jag letade
Fotografen: Man får nog beställa hem en eller två å testa...
macintosh: [citat] För jag har kollat batteriet och det fungerar i andra produkter.
Kasken: Detta lär nog inte mötas med någon entusiasm ifrån fastighetsägaren, såvida det inte redan nu sitter något som mäter strömförbrukningen och du blir debiterad för den. Det är en ohygglig skillnad på strömförbrukning mellan att köra motor/kupevärmare nån timme på morgonen 4-5dagar i veckan de kalla månaderna mot att ladda elbil 7tim 365 nätter om året...
F6D6uvea: Elen in till tryckvakten vit svart röd gulgrön från pumpen brun svart grå och jord hur skall dessa kopplas ihop Jord lätt men dom andra ??
elmont: [citat] Även jag tyder etiketten som att micron ska anslutas till ett uttag säkrat 10A. Jag tror att du har nått fel i ugnen.
HasseTeknik: Som en temporär lösning, kan det fungera med att låta en eller två platser ha kvar sina halogen ( för att få upp belastningen på trafon). Jag har gjort så för något eller ett par år sedan och ännu inte kommit mig för att byta trafo :oops:.
kvirre: [citat] Exakt! Just det skulle hända om jag bytte strömbrytare i badrummet mot en dimmer, i tanken att jag skulle reglera belsyningen! Men brytare försörjer ju badrumsskåpet och därmed rakuttaget när den är tillslagen också.
1977bjorn: Det där var allt lite intressant… Den bryter alltså inte strömmen helt, för det skulle ju inte fungera. Bara tillräckligt mycket :thinking: jag hittade följande länk som förklarar hur det fungerar utan nolla: https://theiotpad.com/tips/smart-switches-no-neutral-wire fick man lärt sig något idag med :)
Göran Tjermström: [citat] Om rapiden är till salu hör av dig ska ha den i garaget
Göran Tjermström: [citat] Är transformatorn till salu det.är 3 5 8 volt ut söker en sån
cassandranojdh: [citat] Den länkade kabeln förefaller klassad som H05VV-F. I bruksanvisningen för spis HLS79W350U står (sid. 11) "Använd sladdtyp H 05 VVF eller liknande vid anslutning av enheten". Det bör alltså gå bra.
torparavgrund: [citat] Aha, ursäkta om jag var otydligt. Satta under samma skruv som jordledaren menade jag. Alltså att jordledaren och biledaren var ihoptvinnade och satta under samma skruv. My bad.
Stefan H: Okej bra. Ja det gick andra gången jag provade utan blixtar och rök. Ja man lär sig så länge man lever.
P-plats: I mitt hus med stående plankväggar med råspont utanpå gjorde jag som så att jag tog upp ett hål med hålsåg. Detta fräste jag ut till lämpligt djup med överhandsfräsen. [bild] Efter dessa spårade jag med en elkedjesåg. [bild] Efter detta monterades doserna, slang och på med gips. [bild] Borde funka även på timmerväggar...
datja: [citat] Du behöver troligen inte byta dimmer. Jag har i varje fall aldrig behövt det. Du behöver troligen byta drivdon till ett dimbart, ledanpassat (skaffa ett 12v-DC-don då). Sen är det bara att stoppa in 12V G4 led. Du behöver faktiskt inte ta in elektriker eftersom du bara byter trafo/drivdon och lampor.
Avemo: [citat] En elektronisk termostat behöver i sig själv ström för att fungera. Det gör inte bimetalltermostaten. Så det finns en möjlighet att du behöver fler trådar än du har idag. Det skulle då vara fråga om att det inte finns nolla framdraget till nuvarande termostat.
KapHilton: [citat] Det är en missuppfattning att någon "köper in elen när det som är billigast under dygnet", du eller dina smarta prylar kan använda energi när elen är billigare. Gissar att nära nog alla elhandlare erbjuder timprisavtal. Det är bara vettigt om du kan styra och tillverka varmvatten vid rätt tidpunkt(när priset är lågt), lagra el via ett batteri (inte lönsamt idag pga
prototypen: Lite impulsköp men den är ganska trevlig mackapär. [bild] Protte
Allmänobildad: L1 på 2 L2 på 4 och L3 på 6. Snurrar den åt fel håll så åtgärdas det genom att skifta plats på två faser i någon av kopplingarna
Allmänobildad: Enklast är väl i så fall att du ber elektrikern installera ett styrt vägguttag. Då kan du själv koppla in drivdon och ledlist till uttaget
trojlee: Som tidigare talare så kan ibland dessa dimmers fungera med led. Det är ett litet lotteri:cool:. Men oftast kräver halogen-dimmer en något högre grundlast vilket man inte kommer upp till med led.
Hjalle84: [citat] Helt rätt! Jag ber om ursäkt. Jag var i huvudet fortfarande kvar i värmepumpstråden. :giggle: Men frågan här är nog ändå ganska utredd att det landar i att fastighetsägaren får ombesörja huvudsäkringar. Även om jag personligen kan tycka att nätägaren borde ha ett intresse i form av begränsning gällande aktuellt abbonemang
Avemo: Det är lättare att bestämma hur mycket det ventileras om det är genom en manövrerbar ventil det ventileras än genom springor vid fönstren. I gamla hus är det inte ovanligt att de är otäta och det blir onödigt mycket ventilation. Vidare blir det mycket mer ventilation genom otätheterna när det blåser. Så visst finns det tillfällen då man kan spara en del på att täta dragiga