Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle inte en JFB från 1997 fungera? Det är väl ingen ålder att oroa sig för?
Enda man kan lite se till i TS fall är att den befintliga är av typ AC det kan ju då om man vill vara finstilt motivera ett "åldersbyte" för just den.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Eller bara byta ut en dvärg på 1 timme. Stor skillnad för något som inte behövs.
Fick som av en händelse upp detta på Facebook nyss. Bara så man är medveten om att det inte direkt är gratis med småjobb inom el och VVS.

Ett varningens ord för att anlita XXX (jag tog bort namnet)! De var här i 5 minuter (ja) och hittade felet direkt. Jordfelsbrytaren hade löst ut. En vardag, mitt på dagen. Kostnad 3775 kr efter rotavdrag!

• Arg
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Fick som av en händelse upp detta på Facebook nyss. Bara så man är medveten om att det inte direkt är gratis med småjobb inom el och VVS.

Ett varningens ord för att anlita XXX (jag tog bort namnet)! De var här i 5 minuter (ja) och hittade felet direkt. Jordfelsbrytaren hade löst ut. En vardag, mitt på dagen. Kostnad 3775 kr efter rotavdrag!
Det är ingen normalkostnad utan en ytterlighet, men visst är risken 1 timma och på det reskostnad och bil.

Fairlane
daddydj daddydj skrev:

Fast det där låter ju som någon som i panik ringt en jourelektriker. Det kostar en hel del.
Jag har en gång ringt en jour-rörmokare och det var ungefär samma tid och samma kostnad. De var dock väldigt tydliga redan när jag ringde att jag skulle få betala bil à X kr, 3 timmars arbete, även om det var klart snabbare och så förhöjt timpris eftersom det var jour. De sa också att de trodde det kunde vara väldigt snabblöst, 10 minuter eller så, och försäkrade sig om att jag förstått. Inget att klaga på då.

Fairlane Fairlane skrev:
Fast det där låter ju som någon som i panik ringt en jourelektriker. Det kostar en hel del.
Jag har en gång ringt en jour-rörmokare och det var ungefär samma tid och samma kostnad. De var dock väldigt tydliga redan när jag ringde att jag skulle få betala bil à X kr, 3 timmars arbete, även om det var klart snabbare och så förhöjt timpris eftersom det var jour. De sa också att de trodde det kunde vara väldigt snabblöst, 10 minuter eller så, och försäkrade sig om att jag förstått. Inget att klaga på då.
Absolut är det så, det här var en dam i närområdet som var helt ovetande och bara ringde en närliggande elfirma på måfå. Hon fick ingen prisuppgift. Trådskaparen här har koll men det kan ju vara andra som läser i tråden i framtiden och tänker den fullt rimliga tanken att det borde vara billigt att få någon som svänger förbi och byter en brytare på fem minuter.

Fairlane
daddydj daddydj skrev:
Absolut är det så, det här var en dam i närområdet som var helt ovetande och bara ringde en närliggande elfirma på måfå. Hon fick ingen prisuppgift. Trådskaparen här har koll men det kan ju vara andra som läser i tråden i framtiden och tänker den fullt rimliga tanken att det borde vara billigt att få någon som svänger förbi och byter en brytare på fem minuter.
Ja, det är inte snyggt att firman. De hade kanske kunnat fråga redan på telefon om det kunde vara så att JFB löst ut. Det kanske de gjorde, men antingen förstod inte damen eller så fick de inget bra svar (om frågan ställdes). De borde också varit tydliga med att det var jour, på samma sätt som rörmokaren jag anlitade, så hade de sluppit en besviken kund. En i området häromkring beställde en rörmokare för att montera toaletten och blev också chockad över kostnaden. De körde med en minimidebitering som de inte hade nämnt. Jag har full förståelse för minimidebitering, men tycker man ska nämna det. Företag som inte klarar det tappar jag förtroende för så den firman kommer inte jag ringa i första taget.

Det är såklart vettigt att fråga vad saker kan kosta etc, men det är något annat än att byta saker som inte behöver bytas. Man kanske tänker sig att det är lika bra att byta hela elskåpet och så visar det sig att firman anser att listpris på Ahlsell är bra. Då ångrar man sig nog att man inte bara lät de byta en säkring.

Två helt olika frågor enligt mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.