El
Mikael_L: [citat] Hehe, vad rolig du var nu. Tog mig tyvärr en stund innan jag fattade. Men i vilket fall, tror inte du också att skribenten med 3x1,5 faktiskt menade 3g1,5? Så läser i alla fall jag det, så kan man gå vidare med frågan och behöver inte stoppa vid korrekturläsningen. Men däremot är jag rätt övertygad att elektrikern ifråga gjorde rätt som antog att en 13A till den där LLVP'n
elmont: För att säkra vanliga uttag med 16 A så måste man troligen byta ledning till en grövre, även om det finns undantag. Och det är just undantag som man normalt INTE ska syssla med.
jonaslatt: [citat] Ska kolla detta. Men konstigt att kaffebryggare och vattenkokaren funkar kanon i uttaget.
Logad: [citat] Du har redan en del bra svar efter mitt men det du kan göra (och borde) är att skruva ur alla 3 propparna märkta 1 i skåpet (och ta ur propparna och skruva tillbaka huvarna om du har yngre familjemedlemmar i huset), därefter skruva av uttagets kåpa för att se om kontaktblecket som motsvarar stickkontaktens saknade pinne har en tråd ansluten. Bör vara övre vänster bleck.
John Molb: Fick du rätt på det? Själv samma bekymmer nu. Hitta en manual för ringklockan. Där det stod vilket som va F och T. Dock va min transformator bara upp till 8v. Så måste bytas ut. Börjar bli för stort för att få en ring på plats.
INTP: Laddare till laptops och många andra switchade nätaggregat skulle kunna fungera på likström, om ca 230V likström ligger inom spänningsspannet dom kan hantera - och eftersom åtskilliga fungerar både för 110 och 230V växelström (ger runt 160 och 325V likspäbbing efter likriktning) är chanserna goda. Dom arbetar ju genom att först likrikta inkommande ström, och därefter hacka sönder
Mikael_L: [citat] Det finns inte skrivet någonstans, för det är inget som gäller universellt. Det kan också bli MAX 2A för 1,5mm2 någon gång. Eller 16A. All dimensionering betyder att man räknar på det. Sen till detta finns det tumregler, men då de inte alltid täcker alla fall, så finns tumreglerna alltså inte heller i någon föreskrift eller liknande. Då skulle man ibland sätta för klen
Tia78: [citat] Det är lite olika jag betalar bara elöverföringen och abbonemangsavgiften ingen energiskatt och inget för elen
GoGetLost: [citat] En vanlig strömbrytare som inte är någon med styrning av mobil eller har någon elektronik i sig så behövs ingen neutral eller skyddsjord inkopplad till den. Fas och tändtråd är allt som behövs
Demmpa: Här är en äldre kabelguide från Nexan https://www.wattvaktarna.se/userfiles/files/Kabelguide_Nexans.pdf Den nya på Nexan’s sida kommer jag inte åt för tillfället, https://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/fileLibrary/Download_540172017/Sweden/files/Kabelguiden_2018_1.pdf Här är en lite nyare kabelbok,
Smarteus: [citat] Ingen fara. Som jag skrev ovan ska jag ta in en elektriker. Då mängden kablar och färgerna gör det för svårt/farligt. Men tycker ändå det är en intressant diskussion och när det väl blir gjort av en elektriker kan jag bekräfta om ni/vi/jag hade rätt.
Schwen92: Nya på plats tog 2 min, ledarna var fräscha och hela en var dock lite lång så kapade den lite, nu funkar det och inget knaster, tack för hjälpen! :)
MartinEricsson1: [citat] [citat] Haha, erfarenheten som talar förstår jag. Jag tackar för förslaget men vad gäller den biten är det alla tiders. God Jul på dig!
ClasseClas: [citat] En sån köpte jag för att styra kupévärmaren till ena bilen. Funkar smidigt och mäter även energiförbrukningen.
Peter787: [citat] Det finns 230V LED spottar med drivdon som kan ligga direkt i isolering utan pottor. Kostar lite mer men kan vara enda alternativet om det ska eftermonteras. Dessa skulle helt klart fungera i ett nerbyggt undertak. Var tydligen en VÄLDIGT gammal tråd...:cool:
Blodsoppen: [citat] [citat] Tack för tipset. Ja visst måste det vara en gammal tråd. Har själv inget minne av mitt tidigare inlägg
elmont: Då tycker jag att man ska göra rätt, och jorda allt. Jag förstår inte varför man ska försöka gena till varje pris. Det är inte svårt (kanske lite jobbigt) och det är en engångskostnad som man kan slå ut på minst 50 år
steffo_s: Lyfter tråden på nytt bara för att tacka trådskaparen :D. Har ett Opal plus som började bete sig precis som ovan beskrivit. Hittade den här tråden och beställde hem de 2 olika kondensatorerna och bytte dom och nu fungerar kylskåpet klockrent igen (y)
kaherdin: Tack alla för era svar! Anläggningen är ny. Men det spelar ingen roll för mig, jag ber en elektriker komma förbi när jag ska koppla in fjärrströmbrytaren
torparavgrund: Jag tackar för svaren och släpper detta. Det måste helt enkelt vara att jag minns fel och har kopplat fel, det finns ingen annan förklaring. El kan vara krångligt och kontraintuitivt, men det ÄR fortfarande ett naturfenomen styrt av fysikens lagar. Ens försiktighet med el kan ju ibland leda till närmast ett "magiskt tänk" i vad som kan ge fel.
useless: Ja, den där gropen mellan hålen är nog där man har pressat in plasten i gjutformen.
Daniel 109: Vi kan omöjligtvis veta hur den befintliga är kopplad. Det borde du veta om du ger dig på jobbet.
Oldfart: [citat] ...och på en DIN-hållare Wago 221-500 får det precis plats 3x2+1x5. Det blir ju helt perfekt. Tack!
Bo.Siltberg: [citat] Det är värdefull information. Finns det mer vi behöver veta? Det kan återigen handla om felkoppling eller om ett gammalt isolationsfel mellan N-PE i anläggningen. Sådana isolationsfel ska man kontrollera innan man monterar en JFB. Troligen hade man hittat dem utan isolationsprovare. Nu kommer det istället att kosta elfirman en hel arbetsdag extra. Du ska bara behöva betala för
Bo.Siltberg: Utan att veta nånting säger jag 25 meter. Det finns inga regler för att ett uttag ska dimensioneras för en viss längd på skarvsladdar som pluggas i. Det beror också på varför du frågar. Är det risken för elchock du tänker på, risken att kabeln tar skada vid kortslutning eller risken att maskiner går dåligt pga spänningsfall? Däremot finns det krav på en JFB för nya uttag. Har
HasseTeknik: Glöm inte att bryta säkringen i centralen ( den som gick sönder), innan du tar bort täcklocket på dimmern, så du inte råkar komma åt något "med ström på" .
Leif i Skåne: I dag använder man en dimmer med nolla, annars får man problem med LED som inte släcker helt. https://www.plejd.com/sv-se/produkter/DIM-02 Med denna dimmer behöver du inte ändra på något mer än 2 st fjädrar så brytare blir momentana. Dimmerpucken placeras i en takdosa eller en dosa på väggen oftast ovanför där brytaren sitte, där passerar Fas /Nolla / samt 2 st tändtrådar. Klipp
Steffe30: Nu har Sundsvalls Energi varit hit och hittade inte nåt fel nånstans i kablarna till mitt eller grannens hus.. enda saken dom hittade var att jordkabeln in i mitt hus bara satt fast med max hälften av antal kardelerna. Knappast där felet finns..
Skullbone: [citat] Nu är det visserligen ett suterränghus så största delen av källaren är under marken, antar att det kan påverka lite. Men med tanke på att elementet i garaget är varmt så in i .... antar jag att den står för en stor det av förbrukningen.