Jaha då var det inte bättre än man vart både hyfsat ny på forumet men också köpt hus.

I dessa tider såklart med den bästa uppvärmningskällan ( :rolleyes: ) så vi tänker pronto sätta in en luft luft. Troligtvis ca 5,5 - 6 kW/h
Helt novis på el så frågan lyder:

På väggen där vi tänkt sätta utedelen sitter mätarskåpet och ett tämligen nytt sådant. Stort som en hundkoja. Jag tänker att det är enklast att koppla v-pumpen direkt från detta skåp. Eller hur gör man? Den äldre huvudcentralen sitter inne i källaren och en bit bort. Granitgrund på kåken. Trögt för borren.

Utan att veta så mycket så borde väl det gå att sätta en grupp direkt efter mätaren och huvudsäkringarna ? Eller blir det för mycket dyra prylar för den lösningen? Upplys gärna en högst förvirrad nybliven husägare.;)

B
En bild på skåpet ifråga underlättar bedömningen.

B BSOD skrev:
En bild på skåpet ifråga underlättar bedömningen.
Ska se om jag kan svänga förbi huset, vi har inte fått tillträde ännu :cool:

N Nära nog skrev:
Ska se om jag kan svänga förbi huset, vi har inte fått tillträde ännu :cool:
Oavsett är det inget som hindrar att göra som du vill och mata den från skåpet det går alltid och kan säkert vara lämpligt som du beskriver läget. Du kan ju komma igen när det närmar sig och du har mer detaljer på plats och kommer åt delarna både inne och ute och funderat igenom lösningarna.

• Gilla
Nära nog
  • Laddar…
Tog en bild på skåpet idag, här finns det gott om plats. Av nyfikenhet; vad installerar man för pryttlar här för att få till det, en enkel dvärgbrytare till pumpen med brytare utanför skåpet?

• Elutrustningsskåp öppet med dvärgbrytare, plats för fler installationer, omgiven av mörka buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Skulle gissa att de sätter in en automatbrytare uppe till vänster om huvudbrytaren. Och en arbetsbrytare på fasaden i närheten av värmepumpen.

Det där kommer bli bra. Inga problem att nyttja det där skåpet.

• Gilla
Nära nog
  • Laddar…
Tackar för engagemanget

lyckades till o med att få tag på en elektriker som kunde koppla in på kort varsel. Antar att det inte tar så lång tid.

onödiga tillägg: hela huset värms idag med direktel av märket ”Honeywell” allt termostatstyrt. Tycker mig känna igen fabrikatet fast i ett annat sammanhang :thinking:
Iaf, gammalt som gatan.

Har en känsla av att det kommer bli fler trådar kring el i allmänhet på den här fastigheten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.